Sunday 6 July 2014

Dah Takde Nasi Untuk Sahur!

Assalamualaikum wbt..

8 RAMADHAN 1435H

Alhamdulillah dah masuk hari 8 kita berpuasa.. Alhamdulillah Allah masih izinkan kita panjang umur untuk meraikan Ramadhan tahun ni.. Semoga Allah izinkan kita bertemu lagi Ramadhan di tahun-tahun akan datang..

Ramadhan tahun ni saya berpuasa disaat kandungan masuk trimester ke-3 dalam 30 minggu.

Makanan wajibku setiap pagi = NASI

Entri lepas saya ada luahkan rasa risau juga dan harapan untuk dapat berpuasa penuh sepanjang Ramadhan ni.. Maklumlah previous pregnancy kalau ditakdirkan kena masa puasa, memang ada lompong sana sini bilamana terlajak bangun dan tak sempat nak bersahur atau sahur bukan nasi macam bihun atau mee atau roti etc.

Sebabnya bila pregnant saya jadi banyak angin.. So bila tak sahur/ tak makan nasi tu start pukul 9 pagi dah mula muntah-muntah, berlarutan sampailah saya decide untuk buka puasa.. huhuu.. dugaan sungguh...

PENGALAMAN KALI PERTAMA

Tahun ni saya prepare Set Puasa Shaklee atau namanya Set Mighty 3 Gems. Dalam set ni ada Energizing Soy Protein (ESP), Mealshakes & Performance Drink (PD).


Ni memang kali pertama cuba Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems.  Sebab saya memang jenis susah nak pilih benda yang kena bancuh/ minum-minum ni... Kalau ubat-ubat ke, lagi sanggup telan 30biji pil dari makan 1 sudu ubat cecair hihii...

Tapi tu dulu laaa.. Sekarang saya dah ok. Kan kata nak sihattt :D

Husband pun masa sahur Jumaat lepas dia demam. Saya masakkan nasi juga untuk husband untuk sahur tapi dia tak ada selera pula.. So saya bancuhkan Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems ni untuknya sebagai sahur. 

Saya ingatkan husband tak dapat teruskan puasa haritu tapi syukur Alhamdulillah, walaupun demam, masih dapat teruskan hingga masuk waktu berbuka. Husband cakap, dia tak rasa lapar pun hari tu walaupun tak sahur nasi..

So sekarang kami ber'together-gether' (ayat ape entah ;p) masa sahur ambil Set Puasa Shaklee ni..
Nak sediakan pun super mudah dan cepat.. daaahh dapat pahala bersahur :)

Tuntutan bersahur.
AMAZING !!

Sebenarnya saya sendiri pun quite amazed (betul ke ayat ni?) juga lah.  Kagum! Super kagum!! Kenapa? Sebab kalau bulan-bulan tak puasa masa pregnant ni, saya WAJIB breakfast nasi.. Tak kiralah nasi lemak ke nasi goreng ke nasi putih ke.. janji, NASI.  

Kalau lain dari tu macam bihun, mee, roti dll, sebelum pukul 11 pagi saya dah start menggeletar dan badan berpeluh-peluh seram sejuk macam nak pitam! (Ye, saya pernah pitam depan pintu rumah sebab lapar..)

Kalau tak breakfast langsung lagilah... sepanjang masa muntah sebab dah pernah terjadi sampai-sampai ofis je Pengarah panggil meeting mengejut, tak sempat breakfast. Dalam meeting pun tak ada makanan/minuman (sebab mengejut kan..).  Habis-habis meeting pukul 11.30 berkejar pergi tandas sebab muntah-muntah angin...

Selalu time pregnant camtulah...

So camne saya tak kagum?? Memang kagum!! Memang terbaik lah Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems ni!

MENU SAHUR KAMI SEKARANG

Kalau ditakdirkan ada lebihan menu berbuka, sahur jugalah dengan nasi tapi sikit aje.. tak macam dulu-dulu sepinggan penuh!  Sekarang ni ala kadar aje.. macam topup topup je..
Kalau tak ada rasa nak makan nasi, kira tak ada lah..

Yang wajib sekarang kami suami isteri ambil Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems

Husband saya suka je ESP + Mealshakes + Performance Drink..
Saya pula ngada-ngada sikit.. suka ESP + Mealshakes + Oat + Milo, Performance Drink kalau nak, saya bancuh asing sebab perisa oren ;)
Then tambah makan kurma 3 biji dan minum air masak sebanyak yang boleh :)

Alhamdulillah kenyang sampai ke petang :)

Testimoni orang lain :)

No comments:

Post a Comment