Skip to main content

Cergas Bertenaga Berpuasa Walaupun Ketika Hamil & Menyusu Bayi

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. tak lama lagi kita akan dipertemukan dengan Ramadhan.. insyaAllah..

Saya doakan Allah panjangkan umur saya dan rakan-rakan untuk meraikan Ramadhan tahun ini dan tahun-tahun akan datang..

Bulan Ramadhan memang ditunggu-tunggu kedatangannya. Sebabnya bulan ni bulan yang dijanjikan BONUS PAHALA yang berganda-ganda banyaknya..

Justeru, kebanyakan kita akan berlumba-lumba merebut BONUS itu dengan menambah pelbagai amalan seharian seperti memperbanyakkan membaca Al-Quran, bersedekah, melaksanakan solat-solat sunat, qiamullail dan pelbagai lagi.

PENGALAMAN SAYA BERPUASA KETIKA HAMIL & MENYUSU

Kalau diikutkan pengalaman berpuasa ketika kehamilan/ menyusu lepas, saya WAJIB bersahur dengan hidangan berat seperti nasi. Kalau terlepas sahur atau hanya makan hidangan ringan, selalu tak dapat bertahan.

Biasanya mulai jam 9.00 pagi saya dah mula muntah-muntah berkali-kali sampai badan 'flat'.  Jadi kadang-kadang saya terpaksa juga mengambil rukhsah dengan berbuka puasa.



Kalau menyusu pula lain pula cabarannya. 

Ini disebabkan ibu menyusu perlu minum air secukupnya iaitu lebih kurang 3 liter sehari untuk memastikan penghasilan susu ibu yang mencukupi setiap hari.

Tapi bila bulan puasa, sukar juga untuk mencapai target 3 liter air tu.. Sudahnya, badan akan kekurangan air, merasa lebih lapar dan dahaga, lebih mudah mengantuk di waktu siang serta mengalami sembelit.



Bila badan lemah, stress, kurang air, keletihan, semuanya akan menyumbang kepada kekurangan stok susu.

Masa saya berpuasa ketika menyusu dulu, saya akan paksa diri untuk minum sebanyak yang boleh semasa sahur dan selepas berbuka.  Sebab memang penting untuk ibu menyusu!

PUASA TAHUN INI

Tahun ini saya akan berpuasa ketika hamil 30 minggu.  InsyaAllah jika mengikut tarikh jangkaan bersalin adalah 4minggu selepas Aidilfitri.


Jadi kalau mengikut logik, pasti saya dapat berpuasa penuh.. Saya berdoa Allah izinkan saya berpuasa penuh tahun ini.

Sebagai persediaannya, saya telah standby Set Mighty 3 Gems Shaklee yang terkenal kerana khasiatnya dapat menjadikan tubuh kita kekal CERGAS BERTENAGA walaupun berpuasa.

Ya, saya pun macam kawan-kwan juga, mahu kumpul BONUS PAHALA bulan Ramadhan ini walaupun sedang HAMIL :)

SET MIGHTY 3 GEMS SHAKLEE


Jom tengok apa yang ada dalam set ini :)

1) Performance Drink

  • Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehidrasi seperti fungsi minuman isotonik.
  • Membekalkan tenaga serta merta dan berterusan tanpa menggangu kestabilan gula dalam darah.
  • Sesuai untuk semua golongan terutamanya yang bekerja di tengah panas dan kerap berpeluh. 
  • Kanak-kanak demam pun elok ambil, sebab biasanya kanak-kanak bila demam, selera makan dan minum mereka berkurangan. Ia membantu mencegah dehidrasi.

2) Energizing Soy Protein (ESP)

  • Ia membekalkan protein berkualiti tinggi dan kalsium pada badan.
  • Komponen terbesar dalam susu ibu ialah protein, kalsium dan air.  Jadi pengambilan ESP sangat membantu menjadikan susu ibu lebih pekat dan baby pun cepat kenyang.
  • Ia juga membantu mengurangkan rasa lapar ketika berpuasa jika diambil semasa bersahur.

3) Mealshake

  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting.
  • Instant meal yang sangat sesuai bagi yang bersahur secara ekspres.
  • Sesuai bagi menu bersahur kanak-kanak yang baru belajar berpuasa, kerana dapat membekalkan nutrisi dalam badan dan rasanya yang sedap seperti aiskrim vanila.

Terima kasih kerana meluangkan masa membaca :)

Sila 'like' dan 'share' jika artikel ini memberi manfaat kepada anda dan rakan..

Comments

Popular posts from this blog

Resipi : Homemade Takoyaki & Sos Takoyaki/ Okonomiyaki

Assalamualaikum..
Homemade Takoyaki lagi!!

Dalam keluarga besar saya, rupa-rupanya ramai gak yang kenal dan suka takoyaki dan ramai gak yang tak kenal 'apekebendanye menatang takoyaki tu?'

Hihiii...

Kali pertama saya perkenalkan takoyaki yang saya buat ni masa sesi usrah keluarga dirumah saya akhir April yang lepas. Sejak dari hari tu, tak putus-putus pula 'order' homemade takoyaki ni untuk apa-apa event keluarga hehe... addicted!

Setakat ni dah 3 event saya buatkan takoyaki; Hari Ibu, kenduri doa selamat kat Kajang dan Majlis Aqiqah anak buah di Kuala Selangor..

Tapi disebabkantakoyaki maker saya [klik sini] tu hanya ada 18 lubang aje dan lebih kecil dari saiz pasaran.. memang lama la nak menyiapkannya.. kalau ada 2 takoyaki maker ok gak ni hehe...

Acuan nak buat takoyaki (takoyaki maker) saya beli di Lazada aje sebab murah :).. kalau nak beli gak boleh klik sini -> TRIO Electric Takoyaki Pan

Saya sekarang nak beli takoyaki pun nak fikir banyak kali.. Walaupun lebih …

7 Tips Merawat Bengkak Susu/ Mastitis Di Rumah - Pengalaman Saya

Assalamualaikum...

Kebanyakan ibu-ibu yang baru melahirkan terutamnya 1st time mother selalunya akan risau tentang masalah
kekurangan susu/ tak cukup/ susu taknak keluar.  Namun begitu, ibu-ibu juga perlu ambil tahu tentang komplikasi lain yang mungkin berlaku seperti BENGKAK SUSU dan MASTITIS.

APA ITU MASTITIS?


Mastitis adalah sejenis keradangan pada payudara yang akan terjadi apabila saluran susu tersekat atau terjadinya infection pada payudara.  Bila terjadinya mastitis, ia akan jadi tersangat sakit pada breast dan mungkin boleh melemahkan semangat ibu-ibu menyusu.

Bagaimana nak tahu simptom mastitis?  Ya, kita kena perhatikan simptom supaya kita boleh ambil tindakan awal. Antara simptomnya adalah : Rasa tidak selesa, sakit, ketulan dan tompok-tompok merah serta panas pada payudaraRasa sakit menyucuk pada nipple semasa mula proses menyusu bayiMula rasa demam dan mungkin menggigil (ada yang panggil bentan)PENGALAMAN SAYA

Pengalaman saya pula, setiap kali bersalin memang saya akan ke…

150++ Idea Bekal/ Bento Untuk Sekolah/ Pejabat

Assalamualaikum..

Sejak dua menjak ni kami dah ada Geng Bekal Ofis (GBO) kat pejabat. Pioneer nya Zue dan Ziera. Bujang-bujang pun bawa bekal gi ofis. Rajinnnn.

Termotivasi dengan kawan-kawan ofis yang sama-sama nak bawa bekal, makin lama makin ramai yang join bawa bekal lunch dari rumah. Sekarang Geng Bekal dah ada Zue, Ziera, Hajar, Zana, Aqilah, Zimah dan saya, Liza ;)

Walaupun lauk ala kadar atau leftover makanan semalam, atau lauk ala kadar je macam telur goreng je.. tapi masih menyelerakan. Jimat pun jimat juga. At least RM4-5 sehari dapat jimat.

Dan masakan sendiri kita lebih tahu kualiti, khasiat, halal dan kebaikannya.

Buat masa ni just buat bekal untuk diri sendiri dulu. Tengah nak adjust masa dan plan arrangement untuk bekal anak & husband juga. Maklumlah pagi-pagi memang sedia ada pun macam lipas kudung menguruskan hal-hal anak sebelum ke ofis. Ni nak tambah lagi another kerja bento/bekal. Memang perlu perancangan yang betul-betul teratur :)

Saya pun dah masuk minggu …