Showing posts with label Set Mighty 3 Gems. Show all posts
Showing posts with label Set Mighty 3 Gems. Show all posts

Sunday, 6 July 2014

Dah Takde Nasi Untuk Sahur!

Assalamualaikum wbt..

8 RAMADHAN 1435H

Alhamdulillah dah masuk hari 8 kita berpuasa.. Alhamdulillah Allah masih izinkan kita panjang umur untuk meraikan Ramadhan tahun ni.. Semoga Allah izinkan kita bertemu lagi Ramadhan di tahun-tahun akan datang..

Ramadhan tahun ni saya berpuasa disaat kandungan masuk trimester ke-3 dalam 30 minggu.

Makanan wajibku setiap pagi = NASI

Entri lepas saya ada luahkan rasa risau juga dan harapan untuk dapat berpuasa penuh sepanjang Ramadhan ni.. Maklumlah previous pregnancy kalau ditakdirkan kena masa puasa, memang ada lompong sana sini bilamana terlajak bangun dan tak sempat nak bersahur atau sahur bukan nasi macam bihun atau mee atau roti etc.

Sebabnya bila pregnant saya jadi banyak angin.. So bila tak sahur/ tak makan nasi tu start pukul 9 pagi dah mula muntah-muntah, berlarutan sampailah saya decide untuk buka puasa.. huhuu.. dugaan sungguh...

PENGALAMAN KALI PERTAMA

Tahun ni saya prepare Set Puasa Shaklee atau namanya Set Mighty 3 Gems. Dalam set ni ada Energizing Soy Protein (ESP), Mealshakes & Performance Drink (PD).


Ni memang kali pertama cuba Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems.  Sebab saya memang jenis susah nak pilih benda yang kena bancuh/ minum-minum ni... Kalau ubat-ubat ke, lagi sanggup telan 30biji pil dari makan 1 sudu ubat cecair hihii...

Tapi tu dulu laaa.. Sekarang saya dah ok. Kan kata nak sihattt :D

Husband pun masa sahur Jumaat lepas dia demam. Saya masakkan nasi juga untuk husband untuk sahur tapi dia tak ada selera pula.. So saya bancuhkan Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems ni untuknya sebagai sahur. 

Saya ingatkan husband tak dapat teruskan puasa haritu tapi syukur Alhamdulillah, walaupun demam, masih dapat teruskan hingga masuk waktu berbuka. Husband cakap, dia tak rasa lapar pun hari tu walaupun tak sahur nasi..

So sekarang kami ber'together-gether' (ayat ape entah ;p) masa sahur ambil Set Puasa Shaklee ni..
Nak sediakan pun super mudah dan cepat.. daaahh dapat pahala bersahur :)

Tuntutan bersahur.
AMAZING !!

Sebenarnya saya sendiri pun quite amazed (betul ke ayat ni?) juga lah.  Kagum! Super kagum!! Kenapa? Sebab kalau bulan-bulan tak puasa masa pregnant ni, saya WAJIB breakfast nasi.. Tak kiralah nasi lemak ke nasi goreng ke nasi putih ke.. janji, NASI.  

Kalau lain dari tu macam bihun, mee, roti dll, sebelum pukul 11 pagi saya dah start menggeletar dan badan berpeluh-peluh seram sejuk macam nak pitam! (Ye, saya pernah pitam depan pintu rumah sebab lapar..)

Kalau tak breakfast langsung lagilah... sepanjang masa muntah sebab dah pernah terjadi sampai-sampai ofis je Pengarah panggil meeting mengejut, tak sempat breakfast. Dalam meeting pun tak ada makanan/minuman (sebab mengejut kan..).  Habis-habis meeting pukul 11.30 berkejar pergi tandas sebab muntah-muntah angin...

Selalu time pregnant camtulah...

So camne saya tak kagum?? Memang kagum!! Memang terbaik lah Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems ni!

MENU SAHUR KAMI SEKARANG

Kalau ditakdirkan ada lebihan menu berbuka, sahur jugalah dengan nasi tapi sikit aje.. tak macam dulu-dulu sepinggan penuh!  Sekarang ni ala kadar aje.. macam topup topup je..
Kalau tak ada rasa nak makan nasi, kira tak ada lah..

Yang wajib sekarang kami suami isteri ambil Set Puasa Shaklee Mighty 3 Gems

Husband saya suka je ESP + Mealshakes + Performance Drink..
Saya pula ngada-ngada sikit.. suka ESP + Mealshakes + Oat + Milo, Performance Drink kalau nak, saya bancuh asing sebab perisa oren ;)
Then tambah makan kurma 3 biji dan minum air masak sebanyak yang boleh :)

Alhamdulillah kenyang sampai ke petang :)

Testimoni orang lain :)

Sunday, 22 June 2014

Cergas Bertenaga Berpuasa Walaupun Ketika Hamil & Menyusu Bayi

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. tak lama lagi kita akan dipertemukan dengan Ramadhan.. insyaAllah..

Saya doakan Allah panjangkan umur saya dan rakan-rakan untuk meraikan Ramadhan tahun ini dan tahun-tahun akan datang..

Bulan Ramadhan memang ditunggu-tunggu kedatangannya. Sebabnya bulan ni bulan yang dijanjikan BONUS PAHALA yang berganda-ganda banyaknya..

Justeru, kebanyakan kita akan berlumba-lumba merebut BONUS itu dengan menambah pelbagai amalan seharian seperti memperbanyakkan membaca Al-Quran, bersedekah, melaksanakan solat-solat sunat, qiamullail dan pelbagai lagi.

PENGALAMAN SAYA BERPUASA KETIKA HAMIL & MENYUSU

Kalau diikutkan pengalaman berpuasa ketika kehamilan/ menyusu lepas, saya WAJIB bersahur dengan hidangan berat seperti nasi. Kalau terlepas sahur atau hanya makan hidangan ringan, selalu tak dapat bertahan.

Biasanya mulai jam 9.00 pagi saya dah mula muntah-muntah berkali-kali sampai badan 'flat'.  Jadi kadang-kadang saya terpaksa juga mengambil rukhsah dengan berbuka puasa.



Kalau menyusu pula lain pula cabarannya. 

Ini disebabkan ibu menyusu perlu minum air secukupnya iaitu lebih kurang 3 liter sehari untuk memastikan penghasilan susu ibu yang mencukupi setiap hari.

Tapi bila bulan puasa, sukar juga untuk mencapai target 3 liter air tu.. Sudahnya, badan akan kekurangan air, merasa lebih lapar dan dahaga, lebih mudah mengantuk di waktu siang serta mengalami sembelit.



Bila badan lemah, stress, kurang air, keletihan, semuanya akan menyumbang kepada kekurangan stok susu.

Masa saya berpuasa ketika menyusu dulu, saya akan paksa diri untuk minum sebanyak yang boleh semasa sahur dan selepas berbuka.  Sebab memang penting untuk ibu menyusu!

PUASA TAHUN INI

Tahun ini saya akan berpuasa ketika hamil 30 minggu.  InsyaAllah jika mengikut tarikh jangkaan bersalin adalah 4minggu selepas Aidilfitri.


Jadi kalau mengikut logik, pasti saya dapat berpuasa penuh.. Saya berdoa Allah izinkan saya berpuasa penuh tahun ini.

Sebagai persediaannya, saya telah standby Set Mighty 3 Gems Shaklee yang terkenal kerana khasiatnya dapat menjadikan tubuh kita kekal CERGAS BERTENAGA walaupun berpuasa.

Ya, saya pun macam kawan-kwan juga, mahu kumpul BONUS PAHALA bulan Ramadhan ini walaupun sedang HAMIL :)

SET MIGHTY 3 GEMS SHAKLEE


Jom tengok apa yang ada dalam set ini :)

1) Performance Drink

  • Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehidrasi seperti fungsi minuman isotonik.
  • Membekalkan tenaga serta merta dan berterusan tanpa menggangu kestabilan gula dalam darah.
  • Sesuai untuk semua golongan terutamanya yang bekerja di tengah panas dan kerap berpeluh. 
  • Kanak-kanak demam pun elok ambil, sebab biasanya kanak-kanak bila demam, selera makan dan minum mereka berkurangan. Ia membantu mencegah dehidrasi.

2) Energizing Soy Protein (ESP)

  • Ia membekalkan protein berkualiti tinggi dan kalsium pada badan.
  • Komponen terbesar dalam susu ibu ialah protein, kalsium dan air.  Jadi pengambilan ESP sangat membantu menjadikan susu ibu lebih pekat dan baby pun cepat kenyang.
  • Ia juga membantu mengurangkan rasa lapar ketika berpuasa jika diambil semasa bersahur.

3) Mealshake

  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting.
  • Instant meal yang sangat sesuai bagi yang bersahur secara ekspres.
  • Sesuai bagi menu bersahur kanak-kanak yang baru belajar berpuasa, kerana dapat membekalkan nutrisi dalam badan dan rasanya yang sedap seperti aiskrim vanila.

Terima kasih kerana meluangkan masa membaca :)

Sila 'like' dan 'share' jika artikel ini memberi manfaat kepada anda dan rakan..