Friday 4 July 2014

Saat Saya Tersedar Dari Lena

Assalamualaikum...

Hari ni 4 Julai bersamaan 6 Ramadhan..
Hari ni juga kandungan dah mencecah 32 minggu..

TRIMESTER KE-3 : MINGGU 32 

It's 32 weeks!
Perubahan diri.. 
Oh ni memang tempoh yang dirasakan terlampau perlahan :)
Dan saya memang perasan bila masuk 3 trimester ni perut memang besawww
Ramai sangat dah tegur..
Kalau tidur terlentang tu, senak perut dan tulang belakang.
Memang kena tidur mengiring je time ni..

Baby pun sangat aktif mengeras dan meng'karate' ummy die di sana sini hihii...

SOLAT DUDUK & DIABETES SEMASA HAMIL (GDM)

Masa pregnant Aliff dan Ammar, badan agak lesu sikit.  Even ada masa tak boleh nak berdiri lama. Jadi saya solat duduk je. Masa Aliff dan Ammar, agak awal juga saya dah terpaksa solat duduk.. Emmm kalau tak silap seawal kandungan 5 bulan. Pelik kan?

Kali ni Alhamdulillah sampai ke hari ni, baru-baru ni je saya terpaksa solat duduk dan hanya sekali sekala sahaja bila tulang belakang rasa sakit dan tak boleh nak berdiri lama..  Saya yakin ia kesan positif dari pengambilan supplemen yang saya amalkan sekarang iaitu Set Hamil Shaklee

Dan yang paling menggembirakan saya adalah ujian pertama MOGTT (minum air gula) LULUS!! Maka saya tak perlu berulang-ulang menjalani ujian Blood Sugar Profile (BSP) setiap 2 minggu. Syukur Alhamdulillah!!

rutin saya masa pregnant Ammar .. ujian BSP
 Sedangkan masa mengandung Aliff saya siap kena ambil insulin sebab lambat detect diabetes dan bacaan terlampau tinggi iaitu 13.8.  Masa Ammar pula, saya perlu kawal diet pemakanan untuk kawal diabetes. Saya sememangnya amat risau untuk kandungan kali ni sebab jarak pregnant dengan Ammar agak dekat.  

Masa pregnant Aliff kena cucuk insulin sendiri

Doktor ada nasihatkan untuk jauhkan jarak mengandung sebab takut diabetes tu makin tinggi/susah nak kawal kalau terlalu awal hamil semula.  Malah doktor yang saya jumpa di klinik bersalin swasta siap suruh jangan pregnant lagi dah.. Sayu sungguh.. :'(

Tapi bila ujian MOGTT lulus, syukur sangat-sangat... tak tau nak cakap apa.. SPEECHLESS..

Dulu-dulu mengandung saya tak ambil sebarang ubat/vitamin sebab masa pregnant biasalah pembawakan budak lah konon kan.. (sebenarnya banyak songeh/ngada-ngada) hihi.. masa tu segala macam vitamin/ubat yang klinik bagi saya taknak makan.  Malas! Tapi kesannya, SMI (Sendiri Mau Ingat) la...

KOMITED MENGHARGAI KESIHATAN TUBUH 

Prof. Muhaya
Apa yang membuatkan saya jadi komited untuk ambil supplemen sekarang ni adalah sejak saya dengar ceramah Prof Muhaya dalam segmen Islam Itu Indah di Ikim.fm tahun lepas.  Prof kata (lebih kurang ginilah maksudnya..)
Salah satu cara kita BERSYUKUR dengan Allah adalah dengan menjaga/memelihara sebaik mungkin segala nikmat/pemberian Allah. Yang mana salah satunya adalah TUBUH KITA SENDIRI.
Ya, jika kita bersyukur kepada Allah, maka kita akan tidak abuse tubuh kita.. Kita akan layan tubuh kita dengan baik-baik..

Contohnya, kita akan pastikan udara yang kita hirup adalah bersih so maybe kita invest air purifier di rumah.  Air yang kita minum bersih, so kita ada water filter terbaik di rumah. Pakaian kita, kita pakai yang elok-elok. 

Juga makanan/minuman yang dimasukkan dalam tubuh kita! Pilih makanan/minuman terbaik (yang kita mampu), ambil supplemen terbaik dan semulajadi, bersenam, jaga kesihatan kita.. sebagai tanda kesyukuran kita kepadaNya..

Allah kata, bila kita bersyukur, Allah akan tambah nikmat kepada kita.. 

Cuba bayangkan bila kita tiba-tiba sakit?, kita akan berusaha sungguh-sungguh untuk sihat. Malah kadang-kadang sanggup pula guna pelbagai teknik/petua berubat walaupun tak masuk akal/ menghampiri syirik atau makan apa sahaja ubat walaupun kita taktau dari sumber mana ubat tu.. Nauzubillah..

Jadi semasa kita masih diberi nikmat sihat, jagalah..peliharalah.. 

Moga, bila kita berusaha menjaga kesihatan kita, maka Allah tambah nikmat kesihatan dan kekuatan menyempurnakan tiap ibadah serta tanggungjawab kita di muka bumi ini... InsyaAllah.. :)

ummy perlu sihat untuk kamu kamu kamu juga :)

No comments:

Post a Comment