Monday, 6 August 2012

Projek Amal : Dana 'Syawal Kit' untuk keluarga fakir, miskin & ibu tunggal di JB

Assalamualaikum...

Yeay!! another projek amal!! another peluang untuk tambah saham akhirat, insyaAllah... saya pernah terbaca status FB seorang rakan (sumber asal saya tak ingat). Katanya (lebih kurang la..)..

" Duit dalam bank belum tentu jadi milik kita. Tapi duit yang kita sedekahkan akan pasti menjadi harta kita, insyaAllah.."

Subhanallah... memang betul kan?


Projek ni dengan bangganya diilhamkan oleh student fakulti senibina UTM Skudai.. Oh syukur Ya Allah.. bangga saya jadi sebahagian warga UTM. Walaupun bukan student fakulti civil engineering yang ilhamkan but kesedaran adik2 UTM kita ni memang sesuatu yang membanggakan..Alhamdulillah... semoga Allah akan mempermudahkan niat adik2 ni...

Syawal Kit ni untuk keluarga fakir miskin yang memerlukan.. Dalam kemeriahan kita menyambut Syawal dengan makanan yang mewah, ada lagi keluarga yang tak mampu sediakan juadah Syawal macam kita.. So jom! kita sumbang sedikit untuk mereka... :)

Tarikh akhir pengumpulan dana ni adalah pada 10 Ogos 2012 jam 3.00 petang..

Dari FB Telekung Project;

Assalamualaikum.....

Project baju raya untuk anak-anak RAKB telah selamat ditutup ALHAMDULILLAH, dan kini admin buka untuk kebaikan yang seterusnya........

"SYAWAL KIT" untuk 25 keluarga fakir, miskin dan ibu tunggal di sekitar Johor Bahru. Project ini diilhamkan oleh pelajar-pelajar SENIBINA dari UTM SKUDAI. Mereka approach admin dengan list data keluarga yang memerlukan bantuan (Sumber IKRAM). Dan adik2 ini akan membantu admin dalam menjayakan misi SYAWAL KIT ini, InshaAl
lah.

Syawal kit ini terdiri daripada barangan dapur utk kemeriahan syawal seperti minyak, ketupat segera, susu, gula, tepung, bihun, kordial, nescafe, milo..... dan untuk satu family juga, TP cuba kumpulkan dana untuk support setiap keluarga RM 200 utk mereka beli daging, ayam (barangan basah) since kita tak boleh nak belikan awal2.

Oleh yang demikian, admin ingin berkongsi peluang ini utk kita sama-sama berukhwah utk membantu mereka kerana mereka juga layak utk bergembira seperti kita di AIDILFITRI nanti.

InshaAllah, admin akan turun ke JOHOR BAHRU utk melaksanakan misi ini bersama-sama dengan adik2 UTM SKUDAI. Semoga Allah permudahkan. dan cadangan tarikh ialah pada 11hb Ogos ini....

Bermakna, rezeki keluarga ini bergantung kepada jumlah dana yang terkumpul selama seminggu ini. Dan tarikh akhir utk finalize dana ialah pada 10 Ogos jam 3 petang.

Barangan akan dibeli di Johor bahru kerana tidak practical utk admin beli siap2 di sini. InshaAllah.

Sumbangan dana utk 'SYAWAL KIT' ini boleh dimasukkan ke akaun admin;

5127 7250 1950, MAYBANK, NORAZILA ABDUL AZIZ

kemudian..... WAJIB, PLEASE.... email transaksi sumbangan ke
azila79aziz@gmail.com
ini sgt penting utk tujuan rekod admin, so that nyatakan tau 'SYAWAL KIT'.

InshaAllah..... jom sebarluaskan kebaikan ini agar mereka juga turut bahagia dan layak bergembira di hari Raya nanti.... AMIN.

Salam Ukhwah,
AZILA AZIZ

Thursday, 2 August 2012

Projek Amal : Mengumpul dana baju raya untuk anak yatim

Assalamualaikum kawan2..
Sempena bulan Ramadhan yang mulia ni jom kita memberi sedikit sedekah/ sumbangan untuk kutipan dana baju raya untuk anak-anak yatim di Rumah Amal Kasih Bestari.  Tak banyak yang boleh beri, sedikit pun takpe asalkan ikhlas... projek amal ni diusahakan oleh admin FB Telekung Project. Banyak dah projek amal yang TP ni anjurkan.. 

jom jom.. kita bersedekah.. kongsikan rezeki yang Allah beri kepada kita dengan anak-anak yang istimewa ini..

Kelebihan Bersedekah


Tarikh: 
 Mar 02, 2012
Riwayat: 
 Bukhari
Kategori: 
 Ibadah
Hadith: 
Dari Amru bin Auf RA katanya Rasulullah SAW bersabda : "Sesungguhnya sedekah seseorang Islam itu memanjangkan umur dan mencegah daripada mati dalam keadaan teruk dan Allah SWT pula menghapuskan dengan sedekah itu sikap sombong, takbur dan membanggakan diri (dari pemberiannya)."
Huraian Hadith: 
  1. Selain daripada sedekah wajib iaitu zakat harta, zakat fitrah dan sebagainya, umat Islam umumnya digalakkan memberi sedekah sunat sebagai tanda bersyukur dengan segala nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT.
  2. Setiap pemberian sedekah akan diberikan ganjaran pahala sekiranya dilakukan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata. Bahkan fadhilat atau kelebihan bersedekah adalah meliputi dunia dan akhirat.
  3. Faedah sedekah di dunia adalah seperti seseorang itu akan dimurahkan rezekinya oleh Allah, terhindar daripada bala bencana, dipanjangkan umur, mencegah daripada kematian yang buruk di mana orang yang selalu bersedekah akan dilindungi daripada ditimpa kemalangan yang menyebabkan kematian dalam keadaan yang ngeri atau mati dalam keadaan tidak beriman (su'ul khatimah) kerana sedekah itu sebenarnya membawa rahmat di samping menghapuskan sifat sombong, takbur dan menunjuk-nunjuk dengan pemberiannya.
  4. Manakala faedahnya di akhirat pula ialah seseorang itu akan mendapat naungan daripada panas terik di padang Mahsyar dan mendapat pendinding daripada api neraka.






CURRENT UPDATE ♥ 1 OGOS 2012 @ 9.12 AM ♥
DANA BAJU RAYA RUMAH AMAL KASIH BESTARI



Jumlah kutipan kini = RM 7061.92
Baki yang perlu diusahakan = RM 5658.08

Jumlah kutipan 30&31 / JULAI 2012 = RM 1230.00

Syukur Alhamdulillah, walaupun masih banyak yang perlu diusahakan, admin bermohon agar kita semua berdoa utk kejayaan mengumpulkan RM 120 x 106 = RM 12,720.

InshaAllah, sebagai salah satu usaha, admin bersyukur, pihak DEVIGN REFLECTIONS menjemput TELEKUNG PROJECT utk buka charity booth. Admin akan berada di sana utk jualan amal khas utk dana Baju Raya Anak-anak RAKB. Semoga sampai hujung minggu ini, dana akan berjaya dikumpul dan bolehlah mengambil tempahan baju raya yang telah diusahakan oleh Sahabat Kak Noorzila dengan pihak Jakel, Sampin yang ditempah oleh Sahabat Kak Sarlina dan Songkok yang ditempah oleh Sahabat Nadia Suyat.

Sebagai 'mama', admin akan sentiasa berusaha utk cukupkan dana ini. Tidak sanggup utk menghampakan anak-anak emas. InshaAllah.

Kepada sahabat-sahabat yang ingin membantu dalam cabaran menyediakan baju raya anak-anak di Rumah Amal Kasih Bestari, boleh sumbangkan dana kepada akaun admin;

5127 7250 1950, MAYBANK, NORAZILA ABDUL AZIZ

kemudian, please...... EMAIL transaksi sumbangan anda ke email admin di azila79aziz@gmail.com dengan menyatakan BAJU RAYA RAKB. Sangat penting utk tujuan rekod admin.

Alhamdulillah, terlebih dahulu admin ucapkan berbanyak terima kasih kepada sahabat-sahabat yang sudi menyumbang, Dan InshaAllah, pemberian baju-baju raya ini akan dibuat pada 11 OGOS 2012. InshaAllah..... jom jemput kepada sahabat-sahabat yang nak sama-sama memberikan baju raya ini nanti.

SALAM UKHWAH
AZILA AZIZ
SALAM UKHWAH
AZILA AZIZ

Tuesday, 31 July 2012

Resipi : Agar-agar Milo Lapis Oreo

Salam 11 Ramadhan... 

Puasa kali ni memang wajib ambil sahur dan makan ubat tahan muntah.  Kalau takde ubat, collapse.. Puasa hari ke-6, dari lepas zohor sampai waktu berbuka, 5 kali keluar isi perut.  Sebab ubat dah habis.  No sahur+ubat, means tak daya la nak puasa..



Ooo ye, semalam masa jalan-jalan tengok resipi berbuka puasa, tertarik dengan resipi Agar-agar Milo Lapis Oreo kat blog hanamemories.  Pastu pulak nampak Kak Rima Bisousatoi.com pun ada buat.  Since semalam Pengarah dah approve utk potong waktu rehat setengah jam, dapatla saya balik awal sikit.  Singgah kedai beli barang-barang yang takde, shoot balik rumah terus buat. Letih gak la sebab terkocoh-kocoh nak siapkan. Sebab lepas tu nak gerak ke rumah mak untuk berbuka. 

En.somi cakap, sedap! and mak pun komen positif. Husna & Aliff takyah cerita, memang banyak kali kata sedap!. so definitely saya akan buat lagi bila-bila masa :D.  Nak buat pun tak susah..

Resipi ni saya c&p direct dari blog hanamemories.. minta izin ya tuan rumah :). Cuba tengok gambar-gambar diorg lagi cun melecun, buat hati tertarik punya nak cuba. Saya ni snap malam-malam dlm rumah mmg tak menggiurkan la :)



RESEPI HEAVENLY MILO & OREO JELLY
sumber asal : AlongRoz

Bahan-bahan
  • 1 bungkus agar2 serbuk (10gram)
  • 750ml air
  • 160g gula
  • 1 tin susu cair (400ml)
  • 3/4cawan milo
  • satu bungkus oreo (135g) - patahkan dua2 lapisan sandwich
Cara-cara
  • Masak serbuk agar2 dan air sehingga larut. Masukkan gula dan masak hingga larut. Masukkan susu cair kacau sebati hingga mendidih.
  • Asingkan 2 cawan ke dalam periuk lain.Campurkan milo kacau hingga sebati.
  • Tuang satu cawan milo ke dalam acuan. Manakala bakinya panaskan dgn api kecil supaya tidak membeku.
  • Apabila mengeras sedikit, tuangkan adunan putih tadi. taburkan biskut oreo. Sejukkan sebentar sehingga mengeras sedikit kemudian tuangkan pula baki milo tadi. Sejukkan sekejap dgn suhu bilik kemudian masukkan peti sejuk. Potong dan Hidangkan.
Tips Melapis :
  • Jangan tunggu lapisan membeku sepenuhnya sbb takut lapisan tidak akan melekat.
  • Jika lapisan telah membeku, guriskan permukaan dgn garfu dan tuangkan lapisan seterusnya.
  • Pastikan adunan masih panas ketika menuang ke atas lapisan sebelumnya supaya ia melekat dgn elok.

Monday, 23 July 2012

Hari ke-3 Ramadhan & Resipi Homemade Ice Cream ~ iyo lah..

Assalamualaikum...

Alhamdulillah.. telah hari ke-3 bulan Ramadan hari ni.. syukur ke hadrat Ilahi kerana mengizinkan kita berjumpa Ramadhan kali ni... Selamat berpuasa semua umat Islam dimana sahaja :)

Kali ni kali kedua pengalaman berpuasa semasa hamil tapi masa Aliff dah penghujung kehamilan. Kali ni awal kehamilan (trimester pertama). 

Agak mencabar jugak. Mujur hari pertama puasa hari cuti tapi memang melepek aje kat katil. Menjelang petang rasa macam nak tumbang dah. Hari pertama en.somi dah siap beli nasi bungkus malam sebelumnya untuk dibuat sahur.
Berbuka kedua-dua hari di rumah mak. Mak pun sarankan berbuka aje dirumahnya hari-hari..

Hari kedua lagi lemah badan. Mungkin terkocoh-kocoh memasak sahur membuatkan badan sangat lemah lepas tu.. Petang pukul 6 muntah pula, muntah angin yang kuning/pahit tu erkk.. sampai rumah mak pukul 7 tu belum sempat parking betul2, terus bukak pintu kereta muntah lagi... 

Hari ni dah hari ke-3, bekerja pula.. Berdoa banyak2 Allah beri peluang untuk terus berpuasa.. Saya tahu ada rukhsah untuk ibu-ibu hamil untuk tidak berpuasa sekiranya bimbang memudaratkan diri/ bayi dalam kandungan.. Tapi selagi diizinkan Allah dan badan rasa masih boleh teruskan, saya akan cuba teruskan.. Kita sendiri tahu tahap kesihatan kita macam mana kan? :) 

Okla, jauh melalut ni...
Kali ni just nak share resipi aiskrim buatan sendiri dirumah. Inspirasi dari resipi aiskrim pulut hitam CMG lah.. tapi tukar perisa kepada jagung & milo campur2 hehe...

aiskrim jagung

Aiskrim Jagung

Bahan-bahan:

  • 150g Non-dairy whipping cream
  • 425g Jagung krim dalam tin - ayam brand


aiskrim Milo & cookies




Aiskrim Milo & cookies (nama suka suki)

Bahan-bahan :

  • 150g Non-dairy whipping cream
  • Milo 
  • Mini chipsmore (1 peket kecil)
  • Chocolate chip
  • Chocolate syrup Hershey's

Sukatan tepat tak letak sebab ikut suka nak letak banyak mana.. Saya guna Topping Pride whipping cream sebab tu aje yang ade dalam freezer.  Kalau nak whipping cream yang lebih sedap boleh guna brand Rich Gold...

non-dairy whipping cream yg saya guna



pastikan whipping cream dalam keadaan cair sepenuhnya & sejuk . Boleh simpan whipping cream dengan bowl & whisk dalam peti sejuk seketika sebelum diputar.

Putar whipping cream pada kalajuan tinggi sehingga kental. Saya putar sekaligus semua 300g whipping cream.

Whipping cream dibahagikan kepada 2 bekas sama rata. Saya guna bekas aiskrim lama aje..

Campurkan semua bahan dan kacau dengan sudu sampai sebati.
Sebelah kiri : campuran milo, choc chip, hershey's syrup & chipsmore yg dipecah-pecahkan
Sebelah kanan : hanya dicampur dengan jagung krim  

Dan setelah siap, simpan dalam freezer sehingga beku. Siap untuk dihidang :)

nota kaki: 
Saya dapati tekstur aiskrim jagung sedikit keras berbanding aiskrim milo. Mungkin disebabkan jagung krim mempunyai banyak cecair. Tekturnya lebih sesuai sekiranya dijadikan aiskrim batang.  Sekiranya nak jadikan aiskrim scoop ni perlu kurangkan kandungan cream tu, mungkin guna separuh tin sahaja memadai.



Thursday, 12 July 2012

Resipi : Mapadubu/Mapa tofu (마파두부)

Assalamulaikum...
Khamis sudah.. bulan puasa pun dah dekat sangat dah :)

Hari ni just nak share dengan semua salah satu makanan Korea yang menjadi kegemaran saya dan en.somi.  Namanya Mapadubu/Mapa tofu (마파두부).  Resipi ni saya ambil dari web Maangchi yang memang terkenal lah kepada peminat-peminat makanan Korea seluruh dunia.. Memang mostly omputih la yg visit web dia ni.. 

Dah beberapa kali saya masak Mapadubu ni (sebelum pregnant lah ye.. sekarang cuti panjang tak memasak :)).  Bahan utamanya adalah Dubu (두부) iaitu tofu atau dalam bahasa kita tauhu lah cuma bukan jenis yang keras yang selalu ada kat kedai yang 30sen sebiji tu.  Ada satu lagi jenis tauhu (kat kedai jugak) tapi dia agak lembut sikit atau 'medium firm'. Haaa, jenis yg ni lah yang sesuai.. Jap, saya letak gambo..

:: tauhu ni memang best!! ::
Haaa... tauhu cam kat atas ni la ye.. saya memang beli jenis ni aje, tak keras sangat & tak lembik sangat. Buat tauhu sumbat pun memang terbaik!! :). Since kami suami isteri memang sangat suka makan tauhu especially en.somi ku sayang :), Mapadubu ni memang menepati tekak kami :)..



So back to recipe, saya terjemahkan dalam bahasa melayu lah kali ni... kalau nak english version berserta video memasaknya, boleh lawat web Maangchi di sini.

Mapadubu/Mapa tofu (마파두부).

Bahan-bahan:

Bahan A : dipotong dadu besar-besar saiz ½inci
1 pek (400g) tauhu lembut/tofu
230g dada/isi ayam
¾ cawan lobak merah
1 biji bawang besar kuning/holland

Bahan lain :
1-2 sudu besar minyak sayuran/ minyak masak biasa
4 ulas bawang putih (dicincang)
1 sudu kecil halia (dicincang)
½ cawan kacang walnut
7 batang daun bawang (hiris ¼ inci panjang),
1 biji cili hijau (hiris)
1 biji cili merah (hiris)
3 biji cili kering
¼ cawan sos tiram
1 cawan air
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu besar tepung jagung (dilarutkan dengan 1 sudu besar air)
1 sudu kecil minyak bijan

Cara memasak (2-4 servings):
Masa memasak: 40-50 minit

  1. Panaskan minyak dalam kuali.
  2. Masukkan cili kering, bawang putih & halia. Kacau 10-15 saat.
  3. Masukkan dada/isi ayam. Kacau beberapa minit.
  4. Masukkan lada hitam, lobak merah, bawang, walnut, sos tiram dan air.
  5. Biarkan ia masak selama 8-10 minit sampai ayam masak sepenuhnya
  6. Masukkan tofu/tauhu. Kacau perlahan supaya tauhu tak pecah.
  7. Masukkan daun bawang, cili hijau & cili merah
  8. Kacau sekali-sekala, biarkan masak beberapa minit.
  9. Masukkan tepung jagung yg telah dilarutkan dgn air tadi.
  10. Akhir sekali masukkan minyak bijan dan kacau perlahan.
  11. Siap!. Boleh dihidangkan.

Makan satu lauk ni dengan nasi panas dah mencukupi sebab dia dah ada sayur & ayam sekali dalam satu hidangan. Lengkap & perfect!.



Wednesday, 11 July 2012

Kedai lampu glemer & murah di Puchong (House of Lights/House of Lightings)

Assalam...

Beberapa bulan lepas survey tempat untuk beli lampu & kipas untuk rumah kami. Selepas banyak men'google' dan baca forum-forum kebanyakan orang suggest tempat ni.. House of Lights/ House of Lightings di Puchong.  Banyak feedback kata harga memang lebih murah dan berpatutan..

Jadi saya dan en.somi sepakat untuk terus pergi, pilih & beli di sini. Takmo survey dari satu kedai ke kedai lain.. jimat masa. 

Kebanyakan info bagi alamat/lokasi kedai yang agak basic macam Jalan BPU 6, dekat kedai perabot jati, sebelah LDP.. mula-mula tu terus terjah aje, sudahnya sesat hehe... tapi lepas tanya orang sekitar baru dapat jumpa..

Since kami dari Bandar Sunway, kena ikut LDP ke arah Puchong then susur ke arah Putrajaya/Cyberjaya. Tak jauh lepas susur tu akan ada 1st exit/flyover ke Bandar Puchong Utama. Ambil exit tu dan ambil untuk arah ke kanan (berhenti di traffic light). Dah masuk kanan, teruskan sampai jumpa 1st susur kiri ke Bukit Puchong. Pas dah masuk kiri tu ade lagi satu simpang kiri kecik aje jalan die then masuk situ la.. ade signage kecik tulis Jalan BPU6 kat simpang tu.. simpang tu kira masuk kawasan rumah kedai dah... jalan terus sampai deret kedai yg berhadapan dengan LDP.. Kedai tu memang berdepan dengan highway LDP.

Ok kalau yang ada GPS tu boleh try key-in koordinat ni 2.99019, 101.620475. InsyaAllah boleh sampai..(kalau tak sampai, tolong bagitau, boleh saya check balik :))

Kami pergi sekeluarga 2 kali tapi tak dapat memilih dengan teliti/tenang sebab Husna berlari/menyorok/memanjat sana sini, Aliff nak ikut kakak die, tak dapat nanti menjerit/menangis/mengamuk. Sudahnya lepas2 tu en.somi pergi seorang aje untuk beli lampu-lampu lain.. Ditambah pulak dengan mabuk pregnant ni, lagi la saya takde mood nak keluar rumah.. Saya letak sepenuhnya kepercayaan pada en.somi untuk pilih walaupun kalau ikutkan saya ni cerewet gilerr part memilih/membeli barang ni sebab saya tak suka beli banyak kali, just beli sekali yang paling puas hati :)

Memang seperti yang diberitahu ramai blogger, kedai ni memang akan sesak dengan orang ramai. Even kami pernah sampai sebelum kedai bukak, dah ramai menunggu kat luar kedai terutamanya kalau pergi hari cuti. Jadi kalau nak senang lenang memilih, silalah datang hari bekerja.  Kat kedai ni ada sistem ambil nombor giliran, tapi haruslah pilih dulu segala lampu yang dihajati dan bagitau lampu/kipas mana & bilangan kat salesperson yang bertugas (dia akan  mengekori aje kita untuk catat semua yg kita pilih). Then lepas die check stok ada ke tak, dibawa keluar, salesperson tu ambilkan nombor. Dah check segala barang & puas hati, tunggu nombor dipanggil untuk buat bayaran. Ada pekerja yang tolong bawakan ke kereta..dan selesai sudah..

Saya lupa nak snap gambar depan kedai & masa operasinya.. Tapi yang terpentingnya, (kalau tak silap) TUTUP Hari Isnin & Public Holiday. Dan hari AHAD kedai bukak kol 12.00 - 5.00 petang. Hari lain standard la ye bukak pagi sampai kol 5pm camtu la.. nanti kalau saya pergi lagi saya snap lah kot..kot la pergi lagi hehe...

Updated :
Baru ni gi singgah kedai ni lagi tapi tutup daaa lupe cuti chinese new year lama daaa :)
Waktu operasi (as terpampang kat signage die)..

Selasa - Sabtu : 10.30 pagi - 8.00 malam
Ahad :12.00 tgh hari - 5.00 petang
Isnin & Public Holiday : Tutup

Dan ade yg minta contact no.. 
Hunting Line : 012-266 3790
Tel/Fax : 03-5882 3790



Gambar-gambar disnap sesuka hati sahaja, tak menggambarkan sepenuhnya apa yg ada dalam kedai :).  




:: Lampu laman/ gate ::



:: Downlights!! ::

:: Cadang2 nak letak lampu ni kat tepi tangga.. kononnye laa..  ::
:: lampu siling /candelier ntah macam2 pesen lah ::
    


:: lampu siling biasa2 ::
:: loceng rumah ting tong, pilih la bunyi mana yg berkenan ::
::harga kipas KDK/Panasonic. ::

Ada perbezaan harga kipas kalau bayar cash/credit card. Kalau nak murah, sila bayar CASH sebab saya dah banding dengan 1 (aje) kedai, harga kipas akan jadi SAMA kalau kita bayar guna credit card ye..

:: sesi checking lampu2 pilihan tengok cukup sifat tak, pecah ke ape ke... ::
:: sudah bayar kan? ada helper tolong angkat barang ke kereta, no worries ::


Monday, 9 July 2012

Breastfeeding + Working Mom = Kesilapan paling besar saya

Ya, kesilapan ni saya yang buat sendiri..

Kesilapan paling besar yang saya buat = Tidak menggunakan stok frozen..

Apa yang terjadi? Dulu saya sebut untuk prepare stok banyak2 kan? Ituler pasal...
Silap diri sendiri sebab bertekad untuk hanya beri fresh EBM pada baby. Fresh EBM paling banyak khasiatnya.. Frozen EBM akan berkurang khasiatnya disebabkan proses frozen tu bla bla bla... ni rasanya semua orang dah arif.. 

Memang kebanyakan akan cadang lebihkan stok fresh EBM berbanding frozen EBM bila bekalkan kat pengasuh. Betul! memang betul ni.. takde yang salah pun. Ni memang cara terbaik supaya anak dapat khasiat optimum dari susu ibu..

So ni la yang saya buat pun.. 

Tapi saya terlupa/terlepas pandang.. Masa baby masih kecil (belum capai umur 1 tahun), memang susu meriah ya amat.. sekali pam boleh dapat 3 botol sekaligus tuu.. TETAPI makin lama makin kurang susu yang dihasilkan.. Terutama untuk ibu-ibu bekerja. Ok fine, tak semua akan lalui pengurangan susu secara drastik BUT benda ni happened somewhere to somebody macam saya hehe... Pengurangan hasil EBM ni mungkin disebabkan; 

  1. datang haid, 
  2. tekanan kerja, 
  3. kesibukan bekerja sampai ter'skip' jadual memerah, 
  4. outstation berhari2 dan takde rangsangan natural dari bayi, 
  5. anak dah kurang minat nak menyusu sebab dah start ambil solid food/lebih suka bermain 
  6. dannn akhir skali si ibu menjadi 'kurang rajin' nak memerah terutama bila anak dah besar sikit...

So ni pun yang terjadi kat saya termasuk jadi 'kurang rajin' tu hehe....

Sudahnya, fresh EBM yang diperah akhirnya jadi kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Ngam-ngam aje untuk bekal Aliff hari-hari.. Bila dok bekal fresh EBM, frozen EBM yang disimpan tu pun jadi expired.. tak leh guna lagi daa.... nganga aje la... tu laaa..selama ni dok abaikan untuk guna frozen EBM, nak kejar fresh EBM aje la kan tapi terkandas.. 

Akhir kata pesanan penaja : Sila gunakan stok frozen EBM yang anda kumpul dari masa pantang/susu meriah dengan BIJAK! hehe... kalau tak, jadi macam saya..buang semua di bawah ni...

:: expired EBM untuk dibuang ::
Nota : 
Alhamdulillah... misi penyusuan susu ibu saya telah ditamatkan secara paksa-rela semasa Aliff Rayyan berumur 2 tahun 1 bulan. Walaupun stok EBM haru biru dimasa2 Aliff mencecah 2 tahun tu, Aliff tetap tidak minum FM disebabkan masa tu Aliff pun memang kurang sangat nak menyusu sebab lebih suka makan/main.. Saya akan jadikan pengajaran/pengalaman yang saya kutip sepanjang menyusukan Aliff pada masa akan datang...insyaAllah.. Moga Allah permudahkan...