Tuesday 16 October 2012

Homemade Dinner ala Nando's : Resipi ~ Ayam Bakar, Mediterranian Butter Rice, Potato Salad, Coleslaw, Grilled Vege & Jagung Bakar


Assalamualaikum...

Salah satu my fav tempat makan adalah di Nando's.  Tapi makan selalu boleh rabak poket :)
So cuba nak buat sendiri set ala Nando's.  

Definitely tak boleh kata sejibik 100% rasa serupa macam di restoran tapi yang pasti tak perlu nak pergi restoran dah :)

Tapi yang pasti perlu ada sos peri-peri Nando's baru la ada feel yang sama :)


Dinner set saya ni ada half chicken, mediterranean rice, potato salad, coleslaw, grilled vege & jagung bakar.. dan yang tak masuk dalam gambar adalah ice lemon tea :)

Saya share kan resipi untuk dicuba.. tapi maaf kalau takde sukatan tepat.  Biasalah kita ni masak banyak campak2 je :)

Ayam bakar ala nando's


Bahan-bahan :
Setengah ekor ayam - dibersihkan
Sos garlic peri-peri nando's - 1/4 - 1/3 cawan
Perahan dari 1/2biji Lemon
Garam & gula secukup rasa

Cara :
Perap ayam dengan semua bahan. Lagi lama lagi bagus.
Bakar ayam sampai masak.
Tuang sos peri-peri di atas ayam semasa menghidang..


*Saya bakar ayam atas dapur gas menggunakan kuali/pemanggang ala-ala pemanggang ajaib. Saya beli di Hj Ismail Group (HIG), Langkawi. Guna api kecil aje.

Mediterranean Butter Rice (4-5 org)

Bahan :
5 cwn beras (saya cuma buat 2 cawan)
5 tbsp mentega (saya guna 5 tbsp juga)
2 mangkuk mix vege (ikut suka nak letak banyak mana)
2 tsp garam (atau secukupnya)

Cara
Basuh beras dan sukat air seperti memasak nasi biasa. 
Masukkan mentega, mix vege & garam kedalam periuk nasi.
Masak nasi seperti biasa.

Potato Salad

Bahan-bahan:
5 biji kentang saiz sederhana (jenis kulit licin & coklat kekuningan)
garam 
mayonis
1-2 helai daun bawang - dihiris halus

Cara :
Kentang dicuci bersih (tak perlu kupas kulit) dan dipotong dadu 1inci.
Rebus kentang bersama garam
Bila kentang dah empuk, toskan kentang dan alirkan air paip ke atas kentang. Toskan.
Gaul kentang bersama mayonis dan hirisan daun bawang.
Simpan potato salad dalan fridge sehingga masa serving.


Simple Coleslaw

Bahan :
Kobis
Lobak merah
Sos coleslaw / mayonis + gula

Cara:
Kobis & lobak merah di sagat halus. 
Gaul bersama sos coleslaw atau mayonis + sedikit gula

Grilled Vege

love this! :D
Bahan :
1 biji lada benggala hijau - didadu kasar
1 biji bawang besar kuning/holland - didadu kasar
1 batang lobak merah (saiz sederhana) - hiris kasar
1 batang zuccini - hiris kasar
beberapa kelopak kobis bunga
2-3 tbsp mentega
sedikit serbuk lada putih & lada hitam
garam

cara :
Panaskan mentega dalam non-stick pan. Campurkan semua sayur dan balik-balikkan sehingga agak layu.
Masukkan serbuk lada hitam & lada putih & garam secukupnya.
* Saya guna kuali HIG tu juga. Dah gaul2 butter & sayur tu, saya tutup kuali tu dan biarkan kejap then last baru letak garam & serbuk lada hitam/putih tu..

Jagung bakar


Bahan :
2 biji tongkol jagung - potong 3
mentega
garam

Cara :
Rebus tongkol jagung.
Golekkan jagung + mentega + garam di dalam non-stick pan dengan api sederhana..
*saya guna kuali HIG tu jugak ;)

makan sampai puas.. but tak terhabis pun... :)

kuali HIG ala-ala pemanggang ajaib yag famous tu..

3 comments:

  1. Aku leh nangis tau baca entry ko ni..hehehe
    Aku yang housewife pun jarang masak semeriah ni..

    Tutup muka...hehe....
    Kena serajin ko ni...

    ReplyDelete
  2. hehe toksah nangis lagi... tunggu anak2 ko besar sikit dah pandai demand nak makan itu ini.. haaa macam2 la ko masak nanti.. :)

    kalau aku ade baby nanti pun belum tentu dapur berasap hehe... sekarang boleh la.. nak pulak tukang makan ramai, seronok nak masak macam2 :)

    ReplyDelete
  3. Memang ajaib sungguh pemanggangni.. dah ada satu kat rumah... na guna utk watayam panggang ala nandos... hui... tak sabar.. tapikena cari sos dia dulu la...

    ReplyDelete