Tuesday 17 November 2009

Aliff Rayyan melihat duniaaa...

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah.. dah 45 hari berlalu selepas kelahiran Aliff Rayyan ke dunia..

Aliff Rayyan
Bayi lelaki yang kami namakan Aliff Rayyan ni lahir pada 4 Oktober 2009 jam 1.06petang.. waktu azan zuhur berkumandang.. mulanya tarikh jangkaan adalah 27 Oktober 2009 tapi baby nak kuar awal.. cam kakaknye jugak yang lahir pada usia 35minggu. Aliff pulak 36 minggu..
Berat semasa lahir 3.9kg..lahir secara normal lagi.. actually tak tau pun berapa berat baby mase preggy.. dah bersalin baru tau baby besar..

Camne leh bersalin awal?..

Lanjutan yang kes kene masuk wad sebelum tu (yg driver jabatan tolong antar balik tu ;D) [klik sini], doktor suspek aku ade diabetes sebab baby cam besar.. so hari jumaat tu dapat call dari klinik suruh datang malamnye sebab memang confirm ade diabetes.. tinggi pulak bacaannye dalam 13 camtu.. 

baru umur sehari tapi dah pandai keluarkan tangan ye
So jumpe doktor malam tu, dengar penerangan bagai..pastu die check bukaan, dah ade bukaan 2jari pulak dah.. pastu kuar pulak sikit air ketuban..aiyoo..so kene tahan wad.. doktor bajet bersalin malam tu.. 

Dahtu malam berlalu tanpa ape2..sebab air ketuban dah tak kuar, sakit pun takde.. 

But disebabkan ade diabetes, kene pulak check darah berkali2 sehari dengan suntikan insulin lagi.. jumaat berlalu, sabtu pun berlalu camtu.. doktor cakap boleh balik hari ahad..pulak dah.. aku dah frust sangat dah.. dahler sabtu tu aku ngan adik2 aku plan buat bbq kat umah..so aku sorang2 dok hospital sambil family2 aku bersuka ria..isk isk..

Pagi ahad tu mase mandi saya cakap ngan baby, "Baby, kalau nak kuar, kuar lah hari ni.. takmo masuk kuar wad lagi.. ummy takde bajet hehe.."

mata sepet :)
So tengah2 berehat, tak semena2 jam 9.40am dushhh.... pecah air ketuban.. cam mase husna.. memang dah sah akan bersalin hari tu.. Terus call husband bagitau.

Terus panggil nurse bagitau air ketuban dah pecah.  Nurse bagitau tunggu kejap sampai dah stop keluar air yang menderu-deru tu.. So lepas tukar kain, dibawa pergi ke bilik bersalin.  Masa tu dalam pukul 11 lebih.  Pasang alat CTG untuk check heartbeat baby semua sambil tunggu bukaan lebih besar. 

Masa contraction awal-awal boleh la lagi tahan sakit. Tapi bila bukaan masuk 6cm memang dah tak tertahan dah.  Klinik takde bagi injection tahan sakit. Yang ada just gas untuk sedut tiap kali sakit je.. Memang aduuhhh tak tahan sungguh. Bersungguh-sungguh sedut gas tu. Walaupun kesannya tak la kuat sangat tapi kadang-kadang terkhayal jugak lah.. 

Husband pun ada sama dalam bilik bersalin tu.  Memang saya nak dia ada setiap kali saya lahirkan zuriatnya. Mujur juga husband bukan seorang yang mabuk darah ke.. kalau tak mau pengsan dalam bilik bersalin :)

Ayah azankan
Bila contraction dah kuat sangat sampai terasa nak uk-uk (cam nak buang air besar), saya bagitau nurse. Tapi dihalang dari teran sebab katanya bukaan belum penuh lagi. Aduh terpaksa tahan la pulak. Beberapa ketika baru nurse bagi teran. Doktor pun dah bagi green light untuk teran, teran lah kan..

Tapi aduhai saya ni nama je dah pernah bersalin. Tapi rupanya tak pandai teran. Banyak kali kena marah dengan nurse.. "bukan macam tu, bukan teran kat mulut, salah! salah!".. adoiii

Rupanya saya salah teknik teran. Patutla selalu jadi lama je tempoh nak bersalin tu.. nurse ajarkan nak teran macam nak buang air besar/ macam sembelit hehe. Tumpukan tenaga teran tu kat 'bawah' bukan kat dada/mulut. 

Dah entah berapa kali cuba tak dapat gak baby keluar, husband dok jerit "sikit lagi, sikit lagi.. dah nampak rambut".. etc.. tapi tak jadi balik... Sudahnya doktor cakap, "kalau pukul 1 tak bersalin gak, kena guna forsep & vakum lah ye..kalau guna forsep lagiiii sakit tau".. seakan-akan menakutkan saya juga doktor ni...

Aliff with nenek & Nyang
 
So saya tekadkan dalam hati, bisikkan kat baby, 'kita kena berjaya jugak tanpa guna forsep!' So lepas tu cuab lagi.. Akhirnya pukul 1.06pm berjaya juga lahirkan baby. Doktor takde buat episiotomi kali ni so kira natural birth lah kan.. keluar-keluar je baby, nurse jerit.. "Besarnya baby, besarnya baby!".. cepat-cepat nak bawa timbang.. lepas tu dia jerit "3.9kg!! patutlah susah nak keluar!"

So begitulah kelahiran Aliff Rayyan yang seberat 3.9kg.. baby sebesar ni memang sedapp aje pegang. Keras mantap tak lembik.. so tamatlah kisah menunggu nak bersalin.. bermulalah episod kurang tido malam sebab jaga baby hehe...

Sekian...

No comments:

Post a Comment