Thursday, 23 February 2012

Berkenalan dengan Google SketchUp

As Salam....

Hari Isnin lepas, adik saya Hani a.k.a Nani sms bertanyakan permintaannya.. Sebelum ini Nani minta tolong saya atau en.suami untuk lukiskan layout floor plan dan 3D view kedainya. 

Oh, bukan kedai betul-betul tapi mungkin projek tahun akhir untuk kursusnya Business Management.  Dia minta untuk lukiskan menggunakan Autocad. Ya lah kan.. kalau lukis guna komputer lebih elok lah nampak berbanding hand drawing kan... Dia minta tolong dan dah emel dah lamaaaa sangat  tapi kakaknya yang sibuk sangat ni tak ingat. So last minute baru terkejar-kejar nak buatkan.  Nak download Autocad tak dapat pula. Jadi untuk floor plan saya cuma guna Microsoft Visio saja.  

Cuma dengan Visio saya tak dapat lukis 3D image tu, so saya cuba surf mana-mana drawing software yang ada. Akhirnya, saya terjumpa Sketchup.  Memang ni kali pertama dengar la.. Sorry lah sebab tak pernah/perlu menggunakan software begini jadi memang tak tau :)

So saya download..dan install.. Buka dan cuba nak buat.. perghh... tak reti.. Cari tutorial.. tengok video basic nya.. ok, jadi la.. basic aje..
gambar asal yang nak ditiru

Jadi, saya cuba-cuba buat.. Hasilnya..
.
.
.
.
.
.
.
.
.

siap dilukis!! bilangan aras hanya 2 tingkat as instructed ;)

siap dicat pulak!!

dah letak signboard company 
pandangan sudut kiri
Alhamdulillah.. jadikkkk!! Walaupun tak la canggih sangat..kira aci lah kan.. baru aje belajar petang tu..ambil masa sepanjang malam juga lah.. =D. Rasa mudah aja guna software ni... budak-budak sekolah pun boleh buat.

Kena caj service fee ni.. betul takk?? =D

Wednesday, 22 February 2012

Beriadah di Taman Metropolitan, Kepong

Dah lama berhajat nak pergi ke Taman Metropolitan Kepong a.k.a Taman Layang-layang ni. Semenjak Yani ada tulis entri tentang taman ni, memang terniat di hati nak pergi. 

Kebetulan bila tiba-tiba Husna kata nak main layang-layang, terdetik hati untuk ke sini. Tapi kami pergi pagi sebab tak nak terlalu sesak.  Kalau petang memang parking pun tak ada malah orang ramai siap parking di tepi-tepi jalan..

Disebabkan belum ada layang-layang, malam sebelumnya en.suami dengan gigihnya buatkan satu layang-layang untuk Husna. Punyalah lama sampai dekat 3 jam baru siap. Habis terkorban sekeping kertas minyak saya untuk bakar kek hehe..

dengan gigih!!
Perjalanan dari Sunway memakan masa hampir 1 jam juga.  Tiba di sana pun agak lewat, pukul 9 lebih. Tengok kiri kanan, tak ada siapa pun yang main layang-layang. Cuma ramai yang beriadah dan bersenam di sini. 

So breakfast dulu..



Ada peralatan bersenam. Menarik!!

Ada yang main badminton

Berbasikal pun ada.. sila abaikan yang 'dating' tu :)

Ok! dah tiba masa untuk test layang-layang ayah


Mahu juga terbang ya.. tapi sekejap & rendah aja..pastu jatuh..


Giliran Husna pulak




Aliff dengan amoi mana ntah

Nampak satu orang sudah bukak bisnes jual layang-layang






Berjaya beli jugak

Brader yang jual layang-layang ni kata petang-petang baru ada angin nak main layang-layang. Kalau masa yang kami datang tu memang kena berlari sana sini lah...

Sejak hari itu, sudah dua kali kami pergi ke Taman Metropolitan ni. Tapi masih tak dapat nak main layang-layang sebab pergi pagi. Kali kedua pergi dapat joging sepanjang trek yang disediakan ditemani si Husna. Jadinya sekejap joging sekejap jalan, sebab Husna kepenatan.. itulah nak ikut sangat... 

Menarik untuk pergi lagi tapi agak jauh juga.. berhajat nak pergi petang pula untuk sesi main layang-layang..

Friday, 10 February 2012

Komunikasi Cemerlang Dengan Anak

As Salam...

harini tengah2 kurang busy, dengar ceramah Dato' Dr Hj Fadzilah Kamsah download dr internet version tak ori so kene tolak 2 petua nya sebab takde dlm recording tu..

Since anak2 semakin membesar memang banyak betul cabaran nak menangani perangai sorang2 ni.. terutamanya part komunikasi yang berkesan. Sebelum ni saya tengok video Wardina pasal tips didik anak yg beliau amalkan. nanti saya rumuskan kat sini.. but kali ni saya just letak petua dari Dato' DMFK aje ye..

Saya memang mengaku sekarang masalah mendidik anak makin mencabar. Walaupun Husna & Aliff tu masih kecil tapi saya taknak mengabaikan hal komunikasi cemerlang ni. Saya nak jadi ibu yang dianggap best friend forever oleh anak2 saya. Seriously susah nak praktikkan.. but will try better every single day.. =D

ambil notes sambil2 dengar ceramah

And saya simplified aje ni okess..

rule : IBU BAPA KENA SENTIASA FIKIR POSITIF!!!

1. Jangan perkecilkan kebolehan anak
- didik anak dengan tanggung jawab yang boleh/mampu dia buat - ikut tahap anak

2. Jangan sebut perkataan negatif

3. Padam rekod lama yang terbentuk dalam pemikiran anak
how? 
doakan dan hembus ke kepala anak - doa-doa untuk membugarkan minda/ merangsang minda
minta maaf kat anak sebab dulu-dulu tersasul cakap perkataan negatif

4. Banyakkan belaian positif, kaedah yang menyeronokkan anak-anak
- puji-pujian yang ikhlas dengan contoh2 yang nyata
- hadiah2 yang munasabah dan berpatutan
- 80% kaedah yg menyeronokkan (at-tarrib) dan only 20% kaedah at-tarhib (marah, hukum, rotan, potong elaun)

5. Dengar dengan aktif dan teliti setiap gelagat anak/ tindak tanduk anak 
- dengan mata -> hati & emosi -> secara intelektual -> telinga
- beri perhatian sepenuhnya 
- kanak2 tak sabar so dahulukan anak if anak nak cakap dgn kita, minta excuse dgn org lain.

6. Gunakan teknik penyampaian yg berkesan bila komunikasi dengan anak
- khusus & jelas
- nyatakan serta merta (ganjaran/teguran), bukan pendam perasaan supaya takkan mengusik emosi anak
- jangan buat penilaian awal sebelum dengar sepenuhnya penyampaian anak
- cakap/ tindakan konsisten/ istiqomah supaya anak tak keliru
- selaraskan maklumat/ isi disampaikan dengan cara yang betul
  cth : kalau kata 'sayang', cakap dengan lembut (melambangkan betul2 sayang), bukan dgn nada kasar/marah

7. Selesaikan masalah keluarga bersama
- belajar maksud syura/mesyuarat
- buat apa2 bersama untuk barakah

8. Nyatakan 'tak boleh'/ tentangan kita secara berhikmah
- beri penerangan kenapa 'tak boleh'
- beri alternatif lain

9. Perlu 'cakap serupa bikin'

10. Didik anak ambil kira perbezaan anak
-anak dilayan dengan berbeza ikut keadaan, jantina, umur dll

11. Doa secara khusus untuk menyokong/ rangsang komunikasi dengan cemerlang, doakan anak
Apa yang ibu bapa FIKIR adalah doa
Apa yang ibu bapa SEBUT adalah doa
Apa yang DIULANG akan jadi REALITI

lastly kesimpulan yang Dato' DMFK berikan, dipetik dr kata-kata ulama,

Kalau kita melayan seseorang seperti adanya, dia akan begitu selamanya, tetapi kalau kita melayan seseorang dengan cemerlang, dia insyaAllah akan jadi cemerlang..



Thursday, 9 February 2012

Gemersik Kalbu : drama vs novel

As Salam...
uit lama dah tak update apa2.. memang terlebih dos vitamin M...


wawawaaa... tetiba tulis pasal drama?? err.. sebenar-benarnya memang la saya bukan peminat drama melayu (k-drama layan le..) or follow hari2 drama kat TV ni.. tapi ni terlekat pas tertengok masa outstation kat melaka last month. Tu pun dah lepas episod Wan Arifin mati haha!! lambat giler baru nak tengok..

Tertarik nak tengok pun sebab novel ni memang antara favourite masa study dulu.. lepas aje tengok sekali terus carik novel ni kat rak buku... and terus selak-selak sambil baca sikit-sikit. Confim lah kan memang tak ingat... lama sangat dah...
tengok!! siap balut lagi tauu novel2 saye =D.. sayang punye pasal

tengok bile beli?? 28 april 2005 @ mph jusco tmn U, skudai
Mula-mula cam agak tak best jugak nak tengok sebab terlalu banyak yang kontra dari novel. But lepas tengok dia mention 'adaptasi longgar' dari novel, so start boleh terima la jalan cerita yang dah tambah tolak itu ini. 

Tapi yang pasti, tak minat langsung watak Hisyam dalam tu..menjengkelkan hehe... banyak yang diubah pun dalam drama ni sampaikan pada saya ada antara babak2 tu cam tak masuk akal langsung.. tapi bolehlaaaa...

Antara drama dan novel, saya lebih suka novelnya. Pada saya lebih 'sampai' ke hati..

Thursday, 29 December 2011

MInggu terakhir 2011

Assalamualaikum...
Lama sangat saya tak jengah blog.
Minggu ni last untuk 2011. Dan last saya berada di unit jambatan ni.. Next week saya akan bertukar ke unit selatan.

Tahun ni belajar part jambatan. Next year insyaAllah part jalan pulak. Syukur kepada Allah, walaupun dengan taraf kontrak ni banyak yang saya miss tapi sebaliknya saya untung juga. Untung dengan ilmu2 baru.. Sayang jugak nak keluar dari unit jambatan ni sebab terlalu banyak yang boleh dipelajari dan masih banyak yang belum saya tahu. But since kontrak hanya sambung sehingga end of next year and no more lagi, saya perlu grab peluang untuk belajar yang lain pulak...

:: pandangan dr atas pier cross head Bridge 2, Nusajaya ::

Ughh, still ada kerja pending perlu disiapkan esok jugak and nota serah tugas!! aiyaa!!

Friday, 25 November 2011

Work In Progress (WIP) & MadeByLiza

Salam Jumaat...
Nak tunjuk saya punya WIP yang baru.. errr actually tak la baru sangat, cuma saya saja yang tak siap-siap lagi benda ni.. Apa dia?? Tungguuuuu.....

Hari ini saya create satu blog lagi tentang hasil kerja saya berkaitan seni yarn atau buat masa ni lebih spesifik kepada seni crochet (kait jarum satu).  Blog baru ni saya namakan "madebyliza". what do you think? ok ke?  Tapi mungkin saya hanya akan letak gambar finished products. Gambar2 progress kerja (WIP) saya post kat personal blog ni la kot. Saya pun sedang explore another side of yarn arts iaitu knitting :).   (Sama macam blog kek/cupcakes yang saya buat iaitu "berryliciouscakes").

Saya masih lagi sedang kemaskan setting layout dah isi blog. Buat masa ni masih nampak serabut :).

O ya, saya nak ucapkan selamat tahun baru kepada semua umat Islam.. Salam Maal Hijrah =D

Thursday, 10 November 2011

Aidiladha 2001

Assalamualaikum... selamat hari raya aidiladha semua...

Tahun ini buat julung kalinya kami menyambut Aidiladha di Kelantan. Ya, sejak 5 tahun kahwin, belum sekali pun balik Kelantan untuk Aidiladha. Sebab musababnya termasuk banjir, jalan runtuh, cuti habis, dan akhir sekali mertua menunaikan haji. Tahun ini, sama juga.. cuti saya habis, jadinya cuti tanpa gaji la. Mujur saja 1 hari :)

Perjalanan seperti dijangka, jam teruk. Tapi lebih teruk dari balik raya puasa sebelum ini. Raya puasa 12jam perjalanan, kali ni 15jam perjalanan.  Husna & Aliff tak begitu meragam dalam kereta, bersyukur sangat.  Kali ni saya tak drive langsung, pergi atau balik. Dok saja kat belakang, crochet! haha!!..

 :: Husna nak memanjat tingkap @rumah mok cik ::

 :: Tertidur on the way ke Kg Jintan, Pasir Mas ::

 :: Anak saya jakun tengok angsa/ayam hehe.. ::

:: Ami Tok Cik..::

Ahad dan Isnin kerjanya makan daging korban kat rumah orang (okay 2 rumah aje pun :)).  Semuanya lauk daging. Kalau dihidang 10 jenis lauk, 10 tu lah lauk daging : masak singgang, gulai, black pepper, sup, kunyit dan macam-macam lagilah.. Hebat!! =D

Balik semula ke KL hari Selasa pukul 4pagi (walaupun plan asal 3pagi). Perjalanan ke KL Alhamdulillah, 8jam aje. Tapi kat Lipis, entah kenapa aircond tak sejuk pulak. Berhenti beberapa kali untuk check tapi takat check aje pun, bukan pandai repair pun hehe. Dan perjalanan ke KL seterusnya kena bukak tingkap hehe.. Sampai KL lepas rehat-rehat kejap, hantar kereta ke pusat servis untuk check. Dah siap repair pun :)

p/s:: Saya selalu dengar orang kata raya haji di Kelantan meriah berbanding raya puasa. Kenapa saya tak merasai kemeriahannya tu ya?? Dimanakah kemeriahannya tu? kot org kelantan boleh explain sikit...