Thursday 28 October 2010

Hajat Saya Dah Tercapai!! (mode: sukahati!!)

Hajat saya dah tercapai!! Dah bertahun2 berhajatkan bende alah ni.. dah bertahun2 dok kenen ngan husband tapi die buat derkkk ajer =D (sabo aje laaa...). Ape ke bendenye iteww????

BREAD MAKER!!!

Saya dah lama sangat teringin nak beli Bread Maker (BM). Semalam ada perbincangan hangat pasal BM Tesco kat yahoogroup Resipi.net. (RNet) Jadinya, saya terlebih berkobar2 nak rembat sebiji. BM yang paling memikat hati saya tentulah BM jenama Kenwood, tapi tang harga memang mengeluh la.. Selalu pergi mall mesti intai kat rak BM ni kot-kot la ade less ke.. tapi belum pernah ade lagi selama dok intai tu.. harga die range rm500-rm700 laa.. selalu pikir, "baikle aku beli oven besor ke mixer canggih ke, tambah lagi sikit aje duit" =D.
:: BM Kenwood idaman *source:google ::


Yang hangatnye semalam tu bila ada sorang member group kata Tesco buat promotion beli 2 biji rm360 so sebiji rm180 jer.. kalau beli sebiji aje rm225. But then tengah hari tu sorang member group gi jenguk kat Tesco, promotion tu dah takde.. harga dah jadi rm229 sebiji but still lagi murah kalau nak banding dengan Kenwood dok?..

Saya selalu kurang yakin nak beli brand macam Tesco ni tapi lepas baca review Kak Anis pun kata ok, dok surf internet baca review2 org lain pun kebanyakannya kata ok dan tengok harga pun mampu nak beli, semalam balik kerja terus shoot pergi Tesco Damansara dan terus ambil, test, bayar and balik rumah. Tak sampai 15 minit pun =D. .

Balik memang tak sabar nak test dah tapi kene khatam kan dulu manual tu bagi paham betul2. Dah ambil anak2 kat rumah mak, layan budak2 ni dulu.. Pukul 8 malam baru start buat roti ni. Memang berdebar2 sangat tunggu hasil die, macam nak lahirkan anak sulung pulak =D. Dah siap2 call husband, taknak masak makan malam, mintak belikan aje..nak concentrate giler2 nak buat roti untuk 1st time ni hehe..

Hasilnya roti tu lembutnye.. memang macam roti beli =D. Husband siap cakap, dah tak payah beli roti lagi dah lepas ni. Memang best!! Tak sabar nak buat segala macam roti pulak lepas ni..

Saya guna setting Basic dan Crust Medium. Lain kali nak guna Light Crust aje la. Taknak keras kulit die tu.

So roti pertama saya dengan BM Tesco ni saya ambil dari forum Cari.com. Nama sebenar tuan punya resipi saya pun tak tahu (tapi kalau terbaca, thanks ya).

Resipi : white bread/roti sandwich (kak Diana)

Bahan-bahannya

1 cawan air suam
2 sudu besar gula pasir
1 1/2 sudu teh yeast
1/4 cawan minyak jagung
3 cawan tepung roti
1 sudu teh garam

Cara-caranya

1. Masukkan air, gula dan yeast ke dalam acuan mesin roti. Biarkan yeast berbuih selama 10 minit, kemudian masukkan minyak, tepung, dan garam. Tekan butang Basic Bread ataupun White Bread Setting dan biar BM tu buat keje dia..

:: BM Tesco saya ::

:: Proses menguli ::

:: Proses bakar ::

:: dah siap punnn ::

:: dah dikeluarkan dari bread pan ::

:: try potong ::

:: ok, Husna memang suka nak ambil gambar dengan makanan ::

19 comments:

  1. beb.. serious aku tak tau pon ada bread maker...
    mcm best jer.. ngehehehhe...
    pasni senang la.. xyah nk p beli roti lg..
    yis tu ko pkai jenis aper?? mauripan??

    bread maker nie leh simpan dlm wish list aku...
    skarg nie tgh usya2 oven =p...

    ReplyDelete
  2. hehehe.. memang ade breadmaker ni.. tapi tak banyak brand. yg famous tentu le kenwood, tapi biase la mahal sket. kalau aku ade bajet, mmg rembat kenwood aje sbb brand die well known kan =D

    boleh aje simpan dlm wishlist tu.. =D

    ReplyDelete
  3. uwaaaa, mcm sedap & cam teringin la plak.. hmmmmmm seronok gak kalo ade BM nihkan.. boleh makan panas2..

    & cam yani, blh la masuk dlm wish list aku gak.. hihihiii..

    ReplyDelete
  4. liza:KENWOOD MMG IDAMAN..BG RATE 1/10 KO PUAS HATI TAK...HEHEHEEHEHE, MCM BEST JE..KT UMAH HARI2 DE ROTI GARDENIA..NMPK GAYA DIORG GULUNG TIKAR PASNI...CPT PON RATING...AKU DAH TERPEDAYA NI

    ReplyDelete
  5. ninie: bukan takat seronok tapi beronok-ronok..hehe faham ke? mmg best la rasanya. dalam kepala otak aku dah fikir macam2 roti nak buat dah ni =D

    irma: aku baru guna sekali, susah nak bagi rating tu. aku fikir ok je brand ni. warranty die setahun. kalau ade pape rosak, hantar kat tesco, diorg takde repair2 terus tukar yg baru. kebanyakan review bagus2 aje pada aku =D
    beli irma jangan tak =D

    ReplyDelete
  6. wa..bestnye..
    225 ek? byk resipi kat tiffinbiru guna BM.leh try le..

    ReplyDelete
  7. salmi,
    bukan 225 dear. dah jadi 229 dah.. tu pun die letak tag merah/kuning (promosi). aku rasa die akan naik lagi harga die..
    aku selalu gak singgah tiffinbiru. memang banyak resipi best!!

    ReplyDelete
  8. perghh..bes giler.sama cam yani,aku tatau la plak wujudnye benda ni...rasa kagum tetiba plak.ekeke

    bes ni..kena masukkan dlm wishlist ni..

    ReplyDelete
  9. ashra: ko pun taktau ye.. (tetibe aku pulak yg rasa pelik hehehe..).. mmg best lah =D

    kak eina: alamakk..malu ler pulak hihihi =D

    ReplyDelete
  10. aik? minggu lepas ada tutorialkat sek pasal benda alah ni.. tetiba terjumpa kat sini. Thanx!!!

    ReplyDelete
  11. teringat BM MIL aku yg baru beli tue. dia pon syok uat roti. tp dia beli ngan amway boleh bayar byk2 kali. yg tue siap boleh buat pizza pau.sume rs mcm mkn kat kedai..MIL aku kecek aku beli rice cooker beriyani tue msk skejapan je

    ReplyDelete
  12. liza : tutorial ape yg diajar kat sek tu? leh arr share kot =D

    nozie : kalau tak silap aku amway punye mmg mahal le..lagi mahal dr kenwood sbb die skali ngan oven (kan??). yg kenwood pun aku takde bajet hehe.. BM memang leh uli pizza base semua.. semua yg ade kerja uli2 leh bagi die wat la.. =D

    ReplyDelete
  13. terima kasih bebyk atas info dan gambar hasil kerja BM nih...teruja nak g beli nih...tengah offer RM199..

    ReplyDelete
  14. terima kasih bebyk atas info dan gambar hasil kerja BM tesco nih...memang teruja sesgt...insyaallah nk g rembat satu..tengah offer ni RM199

    ReplyDelete
  15. fuh.. seronok bila tau tesco nya BM ada n murah... mmg wishlist tahun nie... tima kasih for the info..

    ReplyDelete
  16. NOXXA Breadmaker / Multifunction Oven.

    Yg jenis nih serba guna, boleh adun roti, bakar cookies, bakar roti dan sebagainya :

    Begitu serba guna!
    Menggabungkan ciri-ciri pembuat roti, oven elektrik dan pembakar roti, nikmati terus roti, biskut, kek dan pastri, daging panggang/gril, sayuran dan roti bakar selepas membuatnya.

    Mudah! masukkan bahan sebelum tidur malam, esok pagi bangun juadah roti yg segar dan lembut sudah sedia utk di hidang.
    Yg paling penting bersih, tiada bahan kimia, bahan asing yg kita sendiri tidak tahu roti yg di beli di luar.
                  
    Fungsi Pembuat Roti:
    Membakar roti yang beratnya sehingga 2 paun12.
    Program (8 menu roti / 1 kek/ 2 doh / 1 menggaul).
    Fungsi pelewat masa sehingga 13 jam, membolehkan anda preset pembuat roti untuk mendapatkan roti yang segar pada keesokan paginya.
    Pilihan bagi mengguna dulang roti untuk membuat roti, fungsi doh bagi menguli doh untuk roti/pizza/pasta atau fungsi menggaul bagi menggaul beter kek/biskut.
    Fungsi Oven Elektrik.
    Program memanas dahulu.
    Program membakar : masa 4 jam.
    Program Memanggang/Menggril : masa 1 jam.

    Dengan termostat yang boleh diubahsuai dengan julat suhu dari 40-260
    Untuk program:
    Memanas Dahulu/Membakar.
    Fungsi Nyahfros.
    Fungsi Menghangatkan.
    Fungsi Membakar Roti.
    Membakar 2 atau 4 keping roti dengan pilihan tekstur cerah, sederhana, gelap.
    Guna untuk memerangkan hiasan atas makanan.
    Pilihan untuk menggunanya bagi membuat roti telur goreng dan telur goreng separuh masak.

    SpesifikasiKapasiti : 17.6 
    Pembuat Roti : 650W
    Oven Elektrik : 1500W
    Motor Penguli : 100W Berat : 24lb 
    Dimensi (LxPxT) : 24in x 15in x 16in

    Info whatapp 0177269885

    ReplyDelete
  17. Good info..tq. tgh cari info bm tesco jgk. RM199 kat lazada. Mcm oklah kan :)

    ReplyDelete