Thursday 9 November 2017

Eczema Aliff - Betul ke ada kaitan dengan Histamine Intolerance?

Assalamualaikum dan hello.

Kaitan eczema dan histamine?.



Sebenarnya ni kali pertama saya belajar dan dengar tentang perkataan histamin, antihistamin, DAO, gerd dan lain-lain. Memang rasa pelik sikit sebab tak tau.

Saya tak ingat kat mana saya terbaca tentang ni yang membuatkan akhirnya saya join satu group di Facebook berkaitan alahan/eczema dan perkongsian ahli-ahli di group tersebut.

Start mencari extra maklumat bila Aliff 2 minggu lepas tiba-tiba naik bintik-bintik berair kat sebelah lengan. Membawa sampai ke demam yang berlarutan sampai lebih 1 minggu.

Rasa ini situasi yang paling kronik untuk Aliff buat masa ni. Belum pernah lagi Aliff demam lebih 1 minggu disebabkan masalah kulitnya. Bila pergi ke klinik swasta di kampung, katanya jangkitan kuman dari persekitaran (macam tempat bermain). Bila balik KL dan check semula di Klinik Kesihatan, kata doktor sebab eczema.

Biasa kalau Aliff tiba-tiba naik macam flare/teruk eczema, saya akan tanya apa yang dia makan hari tu. Sebab eczema Aliff kadang ok kadang tiba-tiba teruk.

Makan seafood yang saya masak dirumah tak naik alahan. Kalau beli dikedai jadi alahan pula. Masa tu rasa ada isu freshness makanan tu pun memberi kesan kat Aliff.

Kadang-kadang kesian sebab Aliff sampai takut nak makan apa-apa sebab takut naik allergi/eczemanya tu. Saya pun kadang pening tak tahu apa sebenarnya yang Aliff alah.

Sejak saya join group FB, banyak info yang saya rasa saya terlepas pandang sebelum ni. Dan saya rasa mungkin dapat merungkaikan masalah eczema Aliff.

Iaitu masalah histamine intolerance.

Saya decide untuk ambil kira isu histamin ni dalam diet Aliff secara perlahan-lahan. So sekarang saya cuba kurangkan makanan tinggi histamin dalam famili.

Bila dikaji-kaji, rasanya pemakanan harian kami banyak yang tinggi histamin.

Daripada google, rata-rata info adalah hampir sama:

Makanan Tinggi Histamin

Minuman alkohol esp. wine, champagne dan beer
Makanan peram : cuka, kicap, yogurt
Makanan mempunyai cuka : jeruk, mayonis, zaitun, sos sili, sos tomato
Daging proses : bacon, salami, pepperoni, hot dog
sour cream, sour milk, buttermilk, soured bread, etc
Buah-buahan kering : aprikot, prunes, dates, figs, raisins
Buah-buahan tertentu : pisang, strawberry, betik, kiwi, mangga, anggur, prun
Keju
Kekacang : walnut, gajus, kacang pea
Sayuran : avokado, terung, bayam, kentang dan tomato
Ikan tertentu : kembung, mahi-mahi, tuna, bilis, sardin, tongkol
Makanan yang dipanaskan semula (simpan dalam peti sejuk etc)
Makanan hampir tarikh luput.
Ikan masin, pekasam, panggang
coklat, koko
mustard
minuman : alkohol, energy drink, susu lembu, kopi, black tea, green tea
gula belebihan
makanan proses/ dalam tin

Di bawah ini pula senarai makanan yang boleh dimakan.
Kebanyakannya mudah juga nak dapatkan di kedai.

Sayuran : Sayuran hijau (kecuali bayam), Watercress, Pea Sprouts, Bawang besar, bawang putih, tauge, Moringa (kelor), akar teratai
Tumbuhan herba: Holy Basil, Thyme, Tarragon, Chamomile, Nettle,Peppermint, Habatussauda (Nigella Sativa), lengkuas, halia, kunyit hidup
Buah-buahan : buat delima, epal, capers, manggis, pic, buah lai, pear, beetroot
Beras dan makanan berasaskan beras (nasi, mihun, kuetiow)
Daging (fresh)/ hati
Ikan isi putih (fresh)
Ayam organik (terbaik)

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment