Wednesday 8 April 2015

NowEveryoneCanKurus : Semangat Hampir Rebah

Assalamualaikum dan hello :)
Semoga anda semua sentiasa dalam peliharaan Yang Maha Esa.

Hari ni just nak stori pasal liku-liku perjalanan bersama program NECK, Now Everyone Can Kurus.. Liku-liku lah sangat kannnn :)

Dah hampir 10 minggu saya berada dalam program NECK ni.  Banyak ups and downs juga tapi matlamat nak turunkan berat badan sehingga mencapai berat ideal masih tetap akan digenggam.. Cuma sebagai manusia biasa memang kejap ok kejap tak ok lah kan...

SAAT PALING KRITIKAL RASA NAK GIVE UP?
Kalau ditanya, tak pernah rasa nak give up ke?
Sejujurnya, pernah. Bila tau?? Minggu pertama program. To be exact, hari ke-2 hahaha!!!


Hari pertama agak kalut nak buat ape, nak buat camne..

Hari kedua, dok pening apa makanan yang boleh makan niii?????!!!!  Masa tu, pandang makanan ni nampak “TINGGI KALORI”, pandang makanan sana, nampak “TINGGI KALORI”

Sudahnya rasa aarrrrgghhhh tak boleh makan apa-apa la camni... TENSION gillerr kot haha!!!

Memang saat tu terasa nak hantar mesej kat coach dan organizer, nak cakap nak tarik diri dari program hehe... Tapi set dalam kepala “AKU MESTI TURUNKAN BERAT BADAN, MESTI!!”. Kuredahi juga..

Alhamdulillah.. Masuk hari ketiga, baru nak mula nampak caranya. Dan seterusnya semua menjadi lebih mudah dan mudah..

Nak pulak coach dan organizer ajar guna apps MyFitnessPal. Boleh track berapa kalori yang dah diambil untuk hari tu. So banyak membantu..

 

Myfitnesspal ni ada baaanyak database makanan tau. Makanan melayu pun ada. Search aje "asam pedas"... haaa keluar la nanti hehe..

Lagipun sejak join program NECK ni, saya dah tau apa formula dan rahsia sebenarnya macam mana saya boleh menjadi BAMBAM hehe... Bila kita dah tau apa puncanya, kita akan tahu macam mana nak turunkan berat badan dan kemudiannya bagaiman nak kekalkan berat badan ideal kita tu.. bagus kan? :)

PENTINGNYA SOKONGAN
Tapi syukur Alhamdulillah, dalam program NECK ni ada Telegram Group. Bila terasa down tu memang jadi bersemangat balik bila baca perkongsian rakan-rakan seperjuangan dalam NECK. Memang betul, tiap benda yang perlu semangat tinggi ni perlu dibuat secara berjemaah. Kalau seorang diri memang sekejap je boleh rebah kalau tak kuat semangat. 

 
Cer tengok geng-geng dalam Batch 1 masing-masing sentiasa update makanan dan workout masing-masing. Kalau baca je memang bole rasa terbakar gak la.. Dan bila update makanan, sebenarnya dapat guide ahli-ahli lain yang tak tau nak makan apa.  Kalau ada makanan yang kureng sesuai, nanti coach akan tegur lah dan nasihat apa yang patut.

Dalam grup Batch 1 NECK ada beberapa orang yang memang tak jemu-jemu berkongsi. Antaranya Kak Shar, Shiemz, Zara, Balkis, Kak Soljer, Kak Yam, Kak Laila, Kak Halimatun. Banyak kakak-kakak ni tau hehe.. Tapi semangat diorang, memang thorbaikkk!!

Termasuklah coach Abang Ketak.  Walaupun kena handle 3 Batch NECK sekarang ni tapi kami di Batch 1 langsung tak terasa terabai pun.. Tiap masa kalau apa-apa soalan atau masalah diajukan, cepat aje coach membantu.

DOAKAN SAYA
Doakan saya dapat capai berat badan ideal saya ok.  Saya bukan bersaing dengan sesiapa, tapi hanya bersaing dan berlawan dengan diri sendiri.

Ada ofismate saya yang KURUS bagitau, beliau dah jemu dan puas KURUS.  Saya pulak belum pernah kurus hehe... Jemu dah GEMOOOK a.k.a. BAMBAM

Walaupun lately banyak lak orang dok viral hashtag #gemokisawesome, pada saya mesti jauh disudut hati penyokong-penyokong hashtag ni PASTI nak berat badan ideal, kurus dan semestinya SIHAT!

So saya doakan anda yang masih bergelut dengan masalah berat badan ni akan KURUS dan SIHAT juga.

Pastikan hanya follow pelan diet yang sihat ok, jangan semberono ikut orang :)

No comments:

Post a Comment