Thursday 21 March 2013

Termometer digital untuk bayi / anak kecil

A must have thing for all parents..

Maybe tak semua fikir camtu but at least untuk saya & suami, memang wajib ada...

Sebelum ada anak memang tak pernah ada pun termometer ni.. start ada anak tahun 2007, nak pulak Husna masa baby tiap2 bulan dia akan demam malam, pukul 3-4 pagi pergi klinik 24jam.. lepas2 tu memang kami simpan termometer ni kat rumah.. 

Mula2 beli jenis fever strip/ forehead termometer. Senang, letak kat dahi aje.. Dia akan ada perubahan warna kat strip tu. Nak tau suhu tengok kat mana perubahan warna tu stop. Tapi saya dapati suhu tu tak tepat so susah nak tau sama ada baby demam panas or light fever aje or ada signs ke arah nak demam..

Gambar hiasan (source pic : google)
Pastu saya beli pulak digital thermometer biasa yang boleh letak celah ketiak/ bawah lidah. Mudah jugak dan lebih tepat sebab tau suhu secara digital. Tapi masalahnya budak2 kecik ni susah nak suruh dok diam masa nak ambil suhu. Sebab perlu ambil masa sampai dia berbunyi (lebih kurang seminit kot kan? tak ingat..). 

Gambar hiasan (source pic : google)

At last saya beli digital ear thermometer. Kalau kat klinik kanak2 memang doktor biasa guna termometer telinga ni aje pun. Beberapa saat saje dah boleh dapat suhu badan. Termometer saya guna tu kalau demam dia bunyi lain dan display screen suhu tu tukar warna merah yang bermaksud demam la.. kalau tak demam screen tu warna hijau.. Senang kan? Cepat, mudah dan lebih tepat. Biasa2 termometer jenis ni jarang dapat harga bawah rm100. Biasanya lagi mahal ikut brand.

Gambar hiasan (pic source : google)

Sekarang memang kami bawa kemana2 termometer ni especially kalau travel mana/balik kampung ke.. senang.. Anak2 saya kalau demam terus suhu naik mendadak hampir ke 40degree. Biasa kalau ambil suhu badan 37degree belum kaler merah (demam) tapi saya tau tu petanda diorg akan demam. So boleh bersedia. 

Harini tengok kat web Groupon jumpa offer termometer ni.. klik sini untuk laman promo nye


pada saya murah sangat la kalau dapat rm49 aje.. offer tamat Sabtu ni je (23/3/2012 jam 00:00).. sape nak beli kena cepat :)

alahaiii nape la jaman saya dok beli benda2 ni takde promo2 cenggini huhuu...

p/s: sekarang terjebak dengan Groupon le pulak.. start pantang aritu terbukak web tu dah terbeli beberapa offer.. aiseymannnnnn...



3 comments:

  1. samalah.penting termometer ni.dapat exact temperature lagi bagus senang pantau turun naik kan,
    aku punya yang ada merah hijau. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan? memang penting :)

      aku suka ade merah hijau tu sbb boleh tunjuk kat aliff as 'bukti' dia demam & kene makan ubat. anak bujang sorang tu mmg jenuh nak bagi ubat. sampai kena pegang 2 org hehe..

      Delete
  2. memang tengah tercari2 thermometer yg bagus untuk anak. jemput singgah blog saya juga

    ReplyDelete