Friday 30 November 2018

"Kak, jual shaklee lagi?..."

Assalamualaikum dan hello :)

Just nak bagitahu, saya dah tak aktif 'jual' Shaklee. Just aktif jadi pengguna sahaja. 

Bagitahu sebab sampai sekarang still ada few yang contact tanya pasal produk. Biasanya saya akan bagi nombor upline saya yang aktif untuk dapatkan maklumat lanjut.

Reason? sebab tak boleh nak bagi komitmen.

Saya dapati bila kita fokus untuk online business, kita perlu beri masa untuk 'be online'. Be it update status FB, IG, blog, rajin whatsapp, balas mesej customer serta merta dan banyak lagi. Realiti kedudukan hidup sekarang tak boleh nak buat macam tu. Tanggung jawab dan komitmen urgghh yang ada ni pun tak terpikul.

Sekarang nak fokus on tanggung jawab hakiki. Time kerja, kerja. Time di rumah, buat apa yang patut. Itupun still banyak yang tercicir. Mana tak nya, maghrib baru sampai rumah. Anak-anak nak itu ini. Rumah nak urus itu ini. Husband pandai-pandai layan diri sendiri haha... customer? tak tertengok mesej. So as a customer pun kadang rasa 'nyampahnya seller ni, nak meniaga ke tak?'. Tanya satu benda, 1jam baru jawab. Tanya lagi, 2jam lagi baru jawab. Minta maaf sangat-sangat.

Guna still guna. Kami dah bertahun. Kenal Shaklee pun dari masa saya sekolah. So means company ni dah establish lama. Bukan tenggelam timbul. Kat rumah boleh kata sentiasa ada Vita C, B complex, Ostematrix, Omega Guard, Alfalfa.

So kalau nak cari produk boleh cari distributor lain. Kena dapatkan penerangan lengkap dulu dari mereka sebelum beli okey. Part ni yang saya tak boleh bagi komitmen. Takat ambil order dan pos, senang je. Macam jual kat shopee je. Tapi customer berhak dapatkan penerangan dulu sebelum membeli.. Dan memberi penerangan dengan jujur itu tanggung jawab distributor yang baik. Dan, ia perlukan komitmen yang besar.

Tapi kalau kawan-kawan or saudara nak minta kita belikan, ku belikan aje le hehehe...


Wassalam...

No comments:

Post a Comment