Tuesday, 12 July 2016

Aidilfitri 2016 kami



Assalamualaikum dan hello :)

Masing-masing dah mula masuk pejabat mulai semalam. Samalah dengan tuan tanah :). Pakkal la raya Selangor. Kalau raya Kelantan ni mau bercuti lagi hehe..

Tahun ni awal kami balik Kuala Selangor. Sabtu lagi dah balik. Sempat lah berpuasa 4 hari di kampung. Cuaca pergghh amatlah panassss.. Rasa mau berendam 24jam dalam kolah hehe.. dalam rumah pun terasa membahang. Pasang kipas pun rasa angin panas je. Takde aircond. Kesian kat atok yang terpaksa tahan panas tiap-tiap hari. Kita dok sekali sekala pun tak tahan.. 

Husna & Aliff pun tak tahan puasa. Terpaksalah separuh hari dah berbuka. Nak dipaksa-paksa jadi mudarat pulak pada budak-budak ni.. Tak apa lah.. masih fasa bertatih-tatih berpuasa :)

Daun ketupat sampai Isnin pagi dan kualiti daun agak mengecewakan hihi.. Tahun ni bantu atok dan alang anyam total 300 ketupat. 50 biji ketupat pulut, 240++ ketupat nasi dan 2 ekor ketupat lembu/kerbau. Dapat buat 2 ekor aje sebab daun tak banyak. Kira buat sekadar syarat nak ingatkan balik step anyaman tu hehe..

Aidilfitri 2016. Sepasang. Seekor jantan seekor betina :)
Posing dengan ketupat lembu/kerbau. Siap pegang/peluk macam anak kucing pulak rupanya hehe..

Aidilfitri Tahun 2014 memang buat banyak ketupat lembu/ kerbau ni. Almaklumlah baru belajar dengan atok tahun tu. Gigih nak praktis haha.. Sebiji ketupat lembu/kerbau ni guna 4 pasang daun (bersamaan 4 biji ketupat biasa). Nak menyiapkan pun sikit punya lama part nak 'terik'/ ketatkan anyaman. Sebiji/seekor ambil masa dekat 20-30minit jugak baru siap :).

Aidilfitri tahun 2014 buat 15 ekor ketupat lembu/kerbau :D
Anak-anak a.k.a Cicit-cicit Nyang tahun ni bekerjasama mengisi kelongsong ketupat dengan beras dan pulut. Awal-awal seronok lah diorang menolong. Tapi lepas dah isi 50++ biji masing-masing surrender penat hehe...
Aliff & Husna gigih tolong Nyang. Terima kasih anak-anak :)
Raya kedua kami sponsor menu laksam.  Gigih betul sejak belajar buat laksam dengan kakak ipar sebelum puasa haritu, boleh kata tiap-tiap minggu me'laksam' hehe.. Ada juga family member yang tak pernah rasa laksam dan tak minat nak cuba pun. Tak apalah.. selera masing-masing kan.. :).


Macam pelik aje raya orang Selangor hidang laksam kan hehe.. Hidang pada tetamu yang datang. Alhamdulillah sold out hehe.. Saya dapat gak merasa semangkuk. Jadilaa.. Belajar pun sebab anak-anak dan husband suka. Nak buat macam mana, masing-masing memang darah Kelantan hehe.. Ramai gak tetamu yang rasa komen sedap, boleh meniaga haha!.. InsyaAllah...masih dalam proses finalize recipe kikiki.. :D

Apapun sempena Aidilfitri kali ini, kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua.. Mohon maaf zahir dan batin... 


Ikhlas dari kami,
Liza, Abdullah, Husna, Aliff, Ammar dan Zara

Wassalam...

4 comments:

  1. Selamat hari raya liza sekeluargaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat haru raya buat ayu & keluarga juga :)

      Delete
  2. wahhh...ketupat lembu pun ada ek...

    salam aidilfitri...maaf zahir n batin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. adaaaaaa... wajib dah ni hehe.. buat pun 2 tahun sekali je ketupat lembu masa giliran raya di selangor je..

      selamat hari raya, maaf zahir batin juga :)

      Delete