Thursday, 18 June 2015

Ramadhan : Kurangkan Juadah, Tingkatkan Ibadah!



Assalamualaikum.. Ramadhan Kareem.. Ramadhan Mubarak semua :)

Alhamdulillah..
Alhamdulillah..
Alhamdulillah..

Allah izinkan kita tahun ni bertemu lagi dengan bulan penuh keberkatan ni. Dimana setiap saat dikira sebagai ibadah. Malah tidur pun boleh jadi ibadah juga.. Maka marilah kita gunakan setiap saat dengan sebaiknya.. :)

Pagi tadi masa memandu dengar radio IkimFM, dikatakan sisa pepejal makanan pada bulan Ramadhan bertambah 5%-10% berbanding pada bulan-bulan biasa. Fakta ini memang memalukan!

Bukankah masa bulan Ramadhan dah punya ramai orang Islam di Malaysia ni berpuasa, tak makan, tak minum..  seharusnya kuranglah kan jumlah sisa makanan yang terbuang? Tapi malang sekali, boleh pulak bertambah?


Emm... maksudnya tersangat banyaknya pembaziran makanan pada bulan Ramadhan oleh orang Islam..
ohh malunye...malunye.. malunye..

Ustaz tadi pun ada share, pasal hakikat penyakit kencing tikus. Sebab asalnya? Dari sisa makanan juga lah.. yang tak diuruskan dengan baik oleh manusia sendiri. Dan dari perbuatan manusia yang kurang bertanggungjawab, sudahnya kembali balik kesan negatif tu kepada manusia semula..

Mulai puasa tahun lepas, kami dah berazam untuk kurang membeli juadah di bazar Ramadhan a.k.a param. Bukanlah tak beli langsung tapi berpada-pada. Sebaiknya memang masak sendiri sahaja dirumah. Kauntiti dan kualiti dalam kawalan diri sendiri.


Memang kalau kita dalam keadaan lapar, nampak pulak macam-macam jenis juadah, memang terasa nak beli semua. Sudahnya tak habis. Encik Tong lah jadi mangsa.

Puasa ni bukan sekadar menahan lapar dahaga tapi ia jalan menuju ketaqwaan. Banyak hikmah yang perlu kita sedari. Moga Ramadhan kali ini lebih baik dari tahun-tahun sebelum ini.

InsyaAllah...
Jom kita!!
Kurangkan Juadah, Tingkatkan Ibadah

No comments:

Post a Comment