Tuesday, 1 September 2009

Resipi : Nasi Goreng Kerabu




Mende ni dah lame tak lame gak lah aku wat.. sebelum poser.. tengah2 orang poser letak pulak gambo makanan heh.. nasib arrr... resipi ni asalnye dari Puteri membe opis lame.. tapi kasi ejas ikut selera sendiri lah yer..
oooyerr... measurement bahan kat bawah ni adalah anggaran sahaja yer.. sebab aku tak ukur pun.. belasah agak2 jer..

Nasi Goreng Kerabu Cincai Punyer

Bahan:
Nasi putih
1 biji bawang merah - tumbuk
2 ulas bawang putih - tumbuk
Isi ayam (dipotong kecik)
Isi udang (dipotong kecik)
1 batang bunga kantan - hiris nipis
3 helai daun limau purut - hiris nipis
1 batang serai - hiris nipis
daun selom sikit - dihiris (tak yah pun takpe..)
1-2 sudu makan sos ikan
1-2 sudu makan sos tiram
garam secukup rasa
1-2 biji cili api (aku tak letak sebab nak kasi Husna makan..)

Cara:1. Tumis bawang merah & putih. Masukkan isi ayam & udang, sos ikan & sos tiram, cili api. Goreng sampai ayam & udang hampir masak.
2. Masukkan kerabu2 dan nasi.. goreng lah lagi..
3. Rasakan garam.. kalau poser.. agak2 lah yer.. toksah banyak sangat pun takpe, sos ikan dah sedia masin..

2 comments: