Tuesday 18 August 2009

Parking Problem di Mentari Court

Pagi-pagi ni dah rasa nak menyumpah dah.. sebabnya pasal kereta double park ni lah.. semalam dah kene tolak avanza sebijik. Pagi ni 3 biji kereta pulak kene tolak untuk keluarkan kereta sendiri.. nak-nak pulak sebijik tu gen2 oren plat perak.. adoii.. 3 kali try tolak tak gerak2 kereta.. berat nak mampus.. just imagine sorang pompuan pregnant 30wks kene tolak kereta.. mau terberanak kat situ.. memang rase nak terajang je kereta tu.. menyusahkan..

Penduduk kat sini memang kureng sikit.. semuanya nak senangkan diri sendiri.. tak pikir pun orang lain.. kengkadang tengok memang ade orang yang sengaja park kereta halang kereta orang lain sebab taknak dihalang kereta org lain pulak (eh paham ke?).. meaning walaupun ade petak kosong, diorang sengaja tak parking dalam petak parking yang betul..

Sebenarnya sape yang bodo dalam hal ni? pada aku yang tak betulnye developer lah.. sebab diorang jual rumah separate dengan parking bertingkatnya.. boleh pulak beli parking tu as optional je.. so memangle ramai orang tak beli parking.. parking yang bertingkat2 tu kosong je jadi rumah hantu.. sudahtu bile ade orang yang nak beli parking, harga diorang increase kan pulak.. sebelum serah kunci haritu harga rm12000 cash pastu lepas serah kunci, harga naik jadi rm15000 pulak.. sape yang mampu nak beli? aku rase kalau tanya sekarang silap2 dah jadi rm20000 pulak sepetak parking..

Dalam area Mentari Court ni, jalannya diorang buat one way two carriageway.. tapi sekarang disebabkan tak cukup parking, masing2 park kat satu lane menyebabkan hanya tinggal satu lane untuk dipakai lah.. and diorang allow untuk double park.. TAPII kalau dah tau korang bagi orang double park, sediakanlah korang punya orang untuk tolakkan kereta, bukan setakat duduk depan lobi lif tu.. ronda2 sikit tengok sape perlu bantuan.. kadang2 ade gak manusia sewel sikit, dah le double park kereta orang, pergi tarik hand brake pulak tu.. tu kene sediakan kereta tunda tarik kereta tu.. setakat nak clamp kereta, tak menyelesaikan masalah orang yang tak dapat keluar tu pun.. hampehhh..

Pengalaman aku sendiri, aku pernah kene tolak 5 biji kereta untuk keluarkan kereta aku.. diorang ni double park pastu park rapat2.. so kene tolak yang paling hujung sampai ke tempat sendiri.. dan yang paling bangang pernah aku kene, ade sebiji kereta block kereta aku, tapi kereta yang parking depan dan belakang kereta tu tarik hand brake.. yang block tu memang boleh tolak tapi yang depan belakang tak boleh gerak.. geram giler aku dibuatnye.. memang tak boleh keluarlah unless salah satu dari tuan punya kereta tu alihkan kereta diorang.. boleh bayang tak camne? kirenye kalau sorang pun tak alih kereta, aku hanya boleh keluarkan kereta aku kalau aku ade superman power untuk angkat kereta yang block tu, campak jauh2.. haaa baru leh kuar..

Susahlah camni.. kene ade solution.. masalah ni cam dah kronik sangat dah.. same ade developer promote/lelong parking bertingkat yang ade tu (of course dengan harga yang murah) or tambahlah bilangan parking.. ni kes nak kaut untung tapi pegi mampus lah kalau penduduk2 nya kene tanggung susah..

No comments:

Post a Comment